Tønsbergs Blad. Foto: Martin Huseby Jensen

Vestfoldaviser tar kutt

Tønsbergs Blad må ta nær halvparten av Amedias kutt på 43 millioner kroner i fylket.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Denne uken er de ansatte i Amedias åtte aviser i Vestfold informert om at de må kutte kostnadene med rundt 12 prosent i fylket. Dermed legges det opp til det samme som Klassekampen omtalte for Østfold, nemlig et flatt kutt i avisene.

Kuttet tilsvarer etter hva Journalisten får opplyst rundt 43 millioner kroner i Vestfold. Den største avisen, som er Tønsbergs Blad (TB) med et opplag på 24.500 eksemplarer i fjor, må ta 19 millioner av dem. 

– Betydelige kutt

Vestfold-avisene er organisert gjennom Amedia Vestfold. Direktør Øystein Hjørnevik vil ikke bekrefte tallene, men sier at det er et pågående arbeid med å kutte kostnader.

– Vi har ikke sagt antallet årsverk som vi skal kutte. Tallet 43 millioner kroner er rundt 12 prosent av konstnadsrammen, men det er et anslag. Det er ikke avklart, sier Hjørnevik, og legger til:

– At vi skal kutte betydelig i alle mediehusene i Vestfold sier seg selv.

Utover TB er Sandefjords Blad, Østlands-Posten og Gjengangeren de største avisene i fylket. Totalt omsatte Amedia Vestfold for 426 millioner kroner i fjor.

Hjørnevik forteller om en noe bedre annonseutvikling lokalt i Vestfold i april, men at den nasjonale trenden fortsetter.

– Det er et lite vindu, men det er ikke tvil om at vi hadde tøffere utvikling i fjor.

Direktøren knytter noe av den bedrede utviklingen til at fylket har vært tidlig ute med digital eksperimentering. Tønsbergs Blad tilbyr en betalt plussløsning til sine lesere, mens Sandefjords Blad har lukket nettsiden totalt.

Bekymret

Leder Lars Døvle Larsen i Tønsbergs Blads redaksjonsklubb sier medlemmene syns summene som skal kuttes er bekymringsfullt høye.

– Vi er bekymret for hvordan det vil gå med nyhetsdekningen og evnen vår til å betjene lesermarkedet og å løse samfunnsoppdraget, sier Larsen.

Han reagerer også på hastigheten på prosessen.

– På den ene siden forstår jeg behovene for raske avklaringer, men det er viktig at de som vurderer sluttpakker får tid til å tenke seg om.

Sluttpakketilbud

Alle Amedias ansatte i fylket får onsdag tilbud om sluttpakker med frist til 23. mai. Dette er i tråd med det sentrale tilbudet fra Amedia som kan gi ansatte opp til 16,5 måneders lønn.

Sluttpakkene bygger på en matrise som starter med tre måneders etterlønn for medarbeidere yngre enn 45 år, og som har minst fem års ansiennitet. Maksimal uttelling, 16,5 måneder, gis til ansatte som er eldre enn 54 år og har minst 20 års ansiennitet.

Klubblederen sier det ikke er forhandlet om pakkene lokalt.

– Vi håper vi skal få til litt fleksible ordninger for enkeltpersoner som vurderer sluttpakke eller gavepensjon, sier Larsen.

Han reagerer også på at betingelsene er dårlige for de med lav ansiennitet.

– Betingelsene for de unge som kanskje har lettest for å finne arbeid er så dårlige at det må betraktes som et risikabelt foretagende å si ja til.

Mer samarbeid

Tidligere i april pekte medieforsker Sigurd Høst på Tønsbergs Blad og Gjengangeren som to aviser som kunne være aktuelle for sammenslåing i mediekonsernet. Det avviser Vestfold-direktøren.

– Det er ikke en reell problemstilling. Men de gode samarbeidsløsningene kommer vi til å fortsette og utvikle, sier Hjørnevik.

Når det gjelder trykk forholder direktøren seg til utredningsprosjektet som pågår sentralt hos eieren.

Først i begynnelsen av juni vedtar styret i Vestfold-selskapet hvordan de endelige kuttene blir.

Powered by Labrador CMS