Skjermdump fra Bild/Twitter

Tysk tabloid med kampanje mot jødehat: Trykket «klipp ut»-kalott i avisen

Tysklands største avis tar kampen mot antisemittisme.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I et intervju med mediehuset Funke lørdag uttalte Tysklands antisemittisme-kommissær Felix Klein at han var bekymret over at det de siste årene er blitt stadig mer sosialt akseptabelt å gi uttrykk for antisemittiske syn.

– Dette har dessverre tvunget meg til å endre mening. Jeg kan ikke lenger råde jøder til å gå med kalott til enhver tid overalt i hele Tyskland, sa Klein ifølge NTB.

Han utdypet ikke hvor eller når han mener det er risikabelt å iføre seg det jødiske hodeplagget, som på hebraisk kalles kipa eller kippa.

Intervjuet fikk stor oppmerksomhet i Tyskland, og denne uka lanserte tabloiden Bild sin kampanje mot antisemittisme: en «klipp ut»-kalott som Bild oppfordrer sine lesere til å ta i bruk, og ikke minst ta bilde av seg selv med kalotten på hodet og dele dem i sosiale medier.

På sin nettside, bild.de, la avisen også ut en instruksjonsvideo for hvordan man enkelt skal lage en fungerende kalott av avispapir. Se videoen her.

Sjefredaktør Julian Reichelt forklarer kampanjen på følgende måte i en kommentar i egen avis:

«Om det så kun er én person i vårt land som ikke kan gå med kippa fordi det setter vedkommende i fare, så må svaret være at vi alle må gå med kippa.»

Han fortetter: «Kippaen tilhører Tyskland».

Powered by Labrador CMS