APOR blir Avisenes Nyhetsbyrå

Fra 1. september endrer A-pressens Oslo-redaksjon (APOR) navn til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB). Sjefredaktør Tor Axelsen sier de ikke var særlig fornøyd med et gamle navnet.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke første gang bedriften skifter navn. Ved starten i 1912 var navnet Socialdemokratisk Pressekontor. Sju år seinere ble navnet byttet ut med Arbeidernes Pressekontor. Det ble beholdt fram til 1984 da byrået ble hetende A-pressens Oslo-redaksjon. Fra 1. september er det Avisenes Nyhetsbyrå med tilhørende ny logo som gjelder.

Omlegging

- Hvorfor et nytt navneskifte, sjefredaktør Tor Axelsen?

- Ingen har noensinne vært særlig fornøyd med APOR-navnet og vi har lett etter et nytt navn en stund. I forbindelse med at vi nå foretar en betydelig omlegging i byrået er det naturlig med et navneskifte. Det sier mer om hva vi egentlig er, en leverandør av det lokalaviser trenger. Avisenes Nyhetsbyrå er bedre og mer dekkende og en riktig markering av at vi nå blir heldekkende på nyheter, sier Axelsen.

Nyheter viktigst

Omleggingen innebærer nemlig at fra nyttår skal nyheter være byråets basisprodukt, mens andre redaksjonelle produkter som feature fjernes. De vil imidlertid fremdeles kunne kjøpes etter behov. Målet er at ANB skal være landets beste nyhetsbyrå for lokalaviser. Hver dag sendes det ut drøyt 200 nyhetssaker fordelt på innenriks, utenriks og sport. ANB tilbyr også en omfattende nyhetstjeneste på nett.

- Vi har brukt en god del tid og penger på dette og jeg tror det blir bra, sier Axelsen.

Navneskiftet betyr imidlertid ingen forandringer hva gjelder stab eller eiere. ANB har 40 ansatte, hvorav 30,5 årsverk er redaksjonelle. Aksjene i ANB eies av 31 aviser og A-pressen ASA.

Powered by Labrador CMS