DEBATT:
Politiet må følge loven
Strengere regler skal beskytte taushetsbelagt informasjon, men media kan fortsatt være med på patrulje.
Foto: Roger Aarli-Grøndalen
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Politiet
er avhengig av et godt samarbeid med media. Vi skal vise åpenhet rundt
politiets arbeid og tilrettelegge for media så langt vi kan. Men, politiet kan
ikke la behovet for åpenhet overskygge plikten til å beskytte taushetsbelagt
informasjon.
Derfor strammes det
inn
Politiets
praksis når media er med på patrulje har ikke vært i henhold til lovverket, og
det tar nå politiet tak i.
De
siste årene har praktiseringen av reglene om personvern og taushetsplikt blitt
gradvis skjerpet, særlig etter at Politiregisterloven trådte i kraft i 2014.
Samtidig har det vært en økende bevissthet om å ivareta personvernet i alle deler
av polititjenesten. Dette må gjenspeiles i politiets retningslinjer og praksis.
Retningslinjene
legger ikke føringer for hvordan dekningen skal skje, utover det som er
nødvendig for å skjerme taushetsbelagt informasjon.
Ikke verdt papiret de er skrevet på
Politiet
har tidligere inngått avtaler med media om at taushetsbelagt informasjon skal
fjernes eller sladdes før publisering, såkalte samtykkeerklæringer. Dette kan
vi ikke gjøre lenger.
Lovbruddet skjer
i det media får tilgang til informasjon, eller blir vitne til en hendelse, så slike
samtykkeerklæringer er ikke verdt papiret de er skrevet på.
Politiet har stor respekt for media og deres
samfunnsoppdrag. Utfordringen ligger i at ingen personer, uansett hvem
de er eller hvilken rolle de har, skal få tilgang til taushetbelagt informasjon,
og det må politiet tilrettelegge for at ikke skjer.
Fremdeles mulig å
være med
Det skal fremdeles være mulig for redaktørstyrte medier å være med
på patrulje i alle politidistrikt, så sant distriktet har kapasitet og
ressurser til å tilrettelegge for dette.
Det krever imidlertid at politiet har mulighet til å iverksette
tiltak for å sikre at media ikke får tilgang til taushetsbelagt informasjon.
Det kan for eksempel dreie seg om skjerming av dataskjermer i bilen, bruk av
ørepropp for samband og tilpassing av samtale mellom makkerne.
Som hovedregel vil oppdrag til offentlig sted, for eksempel til kjøpesentre,
utesteder, russetreff, demonstrasjoner, konserter og større boligkomplekser
være uproblematisk for media å være med på. Utrykning til frittstående boliger
og inn i private hjem derimot, vil ikke være mulig. Her må distriktene ha
planer for hvordan medias deltakelse skal avbrytes og eventuelt gjenopptas
etter slike oppdrag.
Viktige innspill fra
media
Underveis
i arbeidet med retningslinjene har politiet fått viktige innspill fra media
gjennom Redaktørforeningen og Presseforbundet. De har vært tydelige på at de er
bekymret for at politiet fremover vil vise mindre åpenhet, at det vil bli
vanskelig for media å være med på patrulje. De har også vært bekymret for at det
ikke vil være likebehandling av media, og at det vil være ulike tolkninger av
retningslinjene i politidistriktene.
Dette er bekymringer som politiet tar på
alvor, og har forsøkt å imøtekomme så godt vi kan.
Politiet jobber
nå med opplæring av egne medarbeidere, slik at vurderingene i distriktene blir
likest mulig. Mediene skal likebehandles, og det skal være forutsigbarhet med
tanke på hvilke situasjoner media kan være med på.
Selv
om politiet ikke kan ha med media i situasjoner hvor det er fare for å røpe taushetsbelagt
informasjon, kan vi gi informasjon om disse oppdragene i for- og etterkant, i
form av anonymiserte opplysninger.
Åpenhet rundt politiets oppgaver bidrar til å bygge og ivareta
tilliten til politiet. Det er viktig at media har mulighet til å dokumentere
hvordan politiet løser sitt samfunnsoppdrag. Det skal vi fortsette å
tilrettelegge for – innenfor lovens rammer.