Hun hadde drømmejobben som avistegner. Inntil hun tegnet avisens eier
Norskættede Ann Telnaes sa opp i protest i Washington Post, men vant Pulitzer og fikk 100.000 abonnenter.
Ann Telnaes på scenen under Nordiske Mediedager i Bergen. I bakgrunnen tegningen som fikk henne til å slutte i Washington Post.Foto: Roger Aarli-Grøndalen
«Jeg tviler på at avgjørelsen min vil skape særlig oppstyr,
og regner med at den vil bli avfeid fordi jeg bare er en tegner», skrev Ann
Telnaes i sitt Substack-nyhetsbrev.
2025 hadde nettopp startet, og for Washington Post-tegneren
lå dette an til å bli året da hun gikk inn i de arbeidslediges rekker. Hun
hadde nettopp sagt opp jobben i protest. Kanskje var karrieren over.
Avistegnere sier ikke opp. Årsaken er enkel: Muligheten for å få en ny fast
jobb er nesten ikke-eksisterende.
Men akkurat denne historien er litt annerledes.
Prisvinner i taxi
– Jeg fikk vite det i taxien på vei til flyplassen, fortalte
Telnaes fra scenen i Bergen.
Konferansen Medieleder 2025 hadde kommet til punkt to på
programmet: Utdelingen av prisen for Årets avistegning. Og
juryleder og Vårt Land-redaktør Bjørn K. Bore kunne lokke med noe ekstra. Rett
fra USA hadde Telnaes kommet for å dele ut prisen til Tord Torpe, for en
tegning som sto på trykk i Bergens Tidende i fjor høst.
Ann Telnaes, Bjørn K. Bore og Tord Torpe. I bakgrunnen vinner-tegningen.Foto: Roger Aarli-Grøndalen
– Veldig kul dame, oppsummerte Bore da jeg snakket med ham i
første pause.
Dette var onsdag 7. mai. Mandagen to dager før,
på vei til flyplassen og Norge, var da hun fikk vite at hun hadde vunnet en
Pulitzer-pris i kategorien Illustrated Reporting and Commentary. En pris
hun fikk for tegninger publisert i Washington Post, hennes arbeidsgiver fra
2008 og fram til hun sa opp rett etter nyttår. For øvrig hennes andre Pulitzer,
den første fikk hun allerede som frilanser i 2001.
Dagen etter skal hun fortelle mer om hvorfor hun forlot en
av verdens mest kjente aviser, intervjuet av VG-journalist Anders Giæver på en
annen scene noen hundre meter unna, som en av de første sesjonene på Nordiske
Mediedager.
Annonse
Norsk i Sverige
For å rydde opp i det med en gang: Telnaes er ikke svensk
(«stol ikke på alt dere leser på internett»), men er født i Sverige. Hennes far
var norsk, og hun hadde norsk pass fram til hun var cirka 13 år.
– Kan jeg få det tilbake, spurte Telnaes fra scenen.
Om forfatteren
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
En studie viser at informasjon presentert med humor huskes
20-30 prosent bedre enn nøktern faktaformidling. Som Telnaes påpekte i Bergen,
skal man ikke stole på alt man finner på internett, inkludert forskning, og det
kan være at dette tallet ikke blir stående med to streker under, men mer enn én
studie viser at humor og satire aktiverer hjernens belønningssystem ved å
utløse dopaminresponser, noe som forbedrer både oppmerksomhet og hukommelse.
Denne effekten skyldes visstnok at humor skaper en «kognitiv
krok» som letter lagring i langtidsminnet. Når humor/satire kombineres med
kritikk, blir budskapet ikke bare mottatt, men også «internalisert gjennom
denne nevrologiske prosessen», som det heter på forskningsspråket.
Hekter man på et visuelt element, blir dette forsterket, og
dermed kan en politisk karikatur feste seg i publikums bevissthet på måter ren
tekst sjelden gjør.
Det er kanskje derfor maktpersoner reagerer så sterkt noen
ganger når de blir utsatt for «visuell satire». Og at andre reagerer på vegne
av maktpersonene.
Et eksempel på sistnevnte kan være Washington Post-redaktøren som hadde ansvaret
for debatt- og meningsstoffet i avisen, og som stoppet Telnaes’ tegning hvor
avisens eier, Jeff Bezos, var en av karakterene som fremsto i et lite
flatterende lys.
«Er dette greit?»
I samtalen med Giæver fortalte Telnaes at normal
rutine var at hun sendte inn en skisse til sin redaktør for å sjekke
«er det greit?» – og «kan jeg gå videre og gjøre den ferdig?»
– Vanligvis sier de kanskje: «Jeg vet ikke, fungerer det
egentlig? Kan du endre det litt?» Eller: «Jeg vet ikke, det bildet gjør meg
litt ukomfortabel». Men de har aldri sagt til meg at jeg ikke kan ta opp et
bestemt tema.
Ann Telnaes understreker at det ikke er en ferdig tegning, men kun en skisse.Tegning: Ann Telnaes
Før denne dagen.
Skissen hun sendte over har kanskje de fleste etter hvert
sett. Men for ordens skyld:
Den viser en massiv Donald Trump. Foran ham
står Amazon-grunnlegger og Washington Post-eier Bezos sammen med Meta-sjef Mark
Zuckerberg, OpenAI-sjef Sam Altman og Los Angeles Times-eier Patrick
Soon-Shiong, knelende mens de rekker fram pengesekker.
Og foran ligger Mikke
Mus, som symbol på Disney-konsernets forlik med Trump.
Tilbakemeldingen denne dagen var «nei». Avisen ville ikke
publisere tegningen. Noe som aldri hadde skjedd før.
Telnaes forteller at hun ble overrasket. Trump hadde nettopp
blitt gjenvalgt, og hun var klar for å tegne ham en ny periode.
– Jeg visste at denne kom til å bli verre for landet vårt.
Annonse
Ikke overbevist
Forklaringene hun fikk fra redaktøren mente hun ikke holdt
mål. Tilbakemeldingen var at avisen allerede hadde publisert flere artikler om
temaet, og flere var planlagt.
Lite overbevisende, mente Telnaes.
Foto: Roger Aarli-Grøndalen
– Jeg innså plutselig at jeg måtte ta en avgjørelse ut fra
mine egne prinsipper. Og jeg tenkte: Jeg kan ikke. Jeg kan ikke jobbe mer for
denne avisen.
Hun legger til at avisen var en flott plattform.
– Mange så arbeidet mitt. Så det var en avgjørelse jeg
bare... og jeg trodde at det ville bli slutten på karrieren min også, at ingen
ville ansette meg etter dette.
Men slik har det ikke gått. I hvert fall ikke helt. Og
Telnaes tok også feil. Selv om hun «bare var en tegner», fikk oppsigelsen
hennes massiv oppmerksomhet. Noe som igjen fikk fart på Substack-nyhetsbrevet
hennes.
Så karrieren tok ikke slutt, den tok en ny vending.
Suksess med nyhetsbrev
– Nyheten gikk viralt, ikke bare i USA, men også i andre
land rundt om i verden. Så jeg fikk mange abonnenter. Og selvfølgelig, etter Pulitzer-prisen,
skjøt det igjen fart. Så nå har jeg 100.000 abonnenter, noe som er helt sprøtt.
– Tjener du like godt nå på Substack-abonnementene dine som
du gjorde som ansatt, ville Giæver vite.
– Jeg klarer meg fint, svarte Telnaes.
Det var ikke gitt at den norskættede tegneren skulle komme
på kant med mektige redaktører, medieeiere eller presidenter.
– Jeg var alltid interessert i å tegne. Jeg likte hester
også, så jeg tegnet mange hester.
Noe som påvirket både karriere- og utdannelsesvalg. Hun er
utdannet animatør, og jobbet i noen år innen Disney-konsernet.
En jobb i Washington Post var imidlertid ikke noe hun så for
seg.
– Jeg hadde ingen interesse for
politikk. Jeg synes egentlig det er litt flaut å si det, men jeg fulgte ikke
med på politikk eller leste aviser i begynnelsen av 20-årene.
Men helt på tampen av 80-tallet skjedde
det noe.
Massakre på TV
– Jeg satt oppe sent og jobbet en natt med et
frilansprosjekt, og jeg hadde TV-en på som bakgrunnsstøy. Dette var i 1989, og jeg
så massakren på Den himmelske freds plass utfolde seg. Og jeg husker at jeg ble
veldig påvirket av det. Jeg tror det var fordi jeg var omtrent på samme alder
som demonstrantene.
Foto: Roger Aarli-Grøndalen
Hun hadde fortsatt ingen planer om å bli avistegner, men så
skjedde noe annet.
I 1991 dominerte Clarence Thomas-høringene amerikanske
medier. En kvinne anklaget Thomas, som var nominert som høyesterettsdommer, for seksuell trakassering.
– Det gjorde også sterkt inntrykk på meg. Jeg hadde selv
opplevd seksuell trakassering. Så jeg bestemte meg for å lage en portefølje med tegninger om kvinners rettigheter. Jeg visste ingenting om avisbransjen,
noe som var bra, for jeg vet ikke om jeg hadde prøvd ellers. Det var ikke mange
kvinner i bransjen.
– Jeg begynte bare å sende det ut til aviser, og til slutt
var det en avis som bestemte seg for å begynne å trykke arbeidet mitt i 1992.
Og det var slik jeg kom inn i det.
Hun husker ikke navnet på avisen, men den ble utgitt i
Texas.
– Jeg tror ikke den eksisterer lenger. Men det var slik jeg
startet, som frilanser.
Solgte seg inn som animatør
Bakgrunnen fra animasjonsfilmer for «Mikke Mus-konsernet» var
også veien inn til Washington Post. Først solgte hun inn noen korte animasjoner
til The Guardian. Deretter fikk hun napp hos avisen i USAs hovedstad.
– Det var tilfeldigvis en ny redaktør der som ville ha noe
nytt. Så jeg var heldig.
Først lagde hun videoer, men med videoene fulgte det med en
ulempe.
– Fordi jeg lagde videoer, måtte du ha de forferdelige
reklamefilmene før dem. Og de var lengre enn tegnefilmene mine.
Løsningen ble å lage gif-er.
– Du kan ikke ha lyd, men jeg kunne komme rundt det. De var
veldig korte. Og folk likte å dele dem på sosiale medier, som ble viktigere og
viktigere.
Hun begynte også skrive litt, og etter hvert tegnet hun også
for papiravisen.
Likte å ha redaktør
Å ha en redaktør var i utgangspunktet noe hun satte pris på.
– Noen ganger redder de deg fra deg selv, noe jeg har
opplevd.
På spørsmål om redaktørene kanskje forsøkte å redde henne
fra seg selv da hun sendte inn skissen med Washington Post-eier Bezos og Trump,
kom det kontant:
– Nei, jeg synes ikke tegneserien var så drøy. Jeg leste
mange saker i Washington Post om disse teknologigigantene, inkludert Bezos, som
dro til Mar-a-Lago, og de tvitret gratulasjoner etter at Trump vant og ga
penger til innsettelsen. Jeg tenkte: «Dette er en god idé til en tegning». Jeg
syntes ikke det var noe kontroversielt.
Om fremtidsutsiktene til sin gamle arbeidsgiver, sier
Telnaes:
Denne tegningen av Donald Trump er laget etter at Ann Telnaes forlot Washington Post. Den ville redaktørene hennes aldri ha satt på trykk, fortalte hun til Anders Giæver.Foto: Roger Aarli-Grøndalen
– Det blir interessant å se. Kanskje, forhåpentligvis, blir
avisen solgt igjen til noen som faktisk setter fri presse høyt, i stedet for
økonomiske interesser.
Ingen katastrofe
2025 ble ikke katastrofeåret hun fryktet. For egen del, i
hvert fall. Om fremtiden er på Substack, er hun mer usikker på:
– Vi er i en tidlig fase av Substack. Vi får se. Jeg synes
det er flott nå.
For bransjen og for fremtiden til avistegnerne, er hun mer
bekymret.
– Blant avistegnerne er det fortsatt ikke mange kvinner. Og
det har mer å gjøre med at yrket mitt krymper. Det er færre og færre
jobbmuligheter for mannlige eller kvinnelige avistegnere. Aviser legges ned,
jobbene forsvinner. Det er vanskelig å leve av det på nett alene. Så det er en
vanskelig tid for oss.
Telnaes er også bekymret for landet hun bor i.
– Vi er inne i en farlig tid. Jeg tror mange amerikanere er utmattet
og stikker hodet i sanden.
Start på nytt
Til slutt et lite tips. Et tips som ikke kun gjelder
tegnere, men alle som lever av å levere redaksjonelt innhold, uansett type.
Under Trumps første periode bestemte Telnaes seg for å
stadig endre på utseendet hans. Starte på nytt hver gang.
– Jeg så aldri på mine gamle tegninger når jeg tegnet ham. Jeg
så bare på ham der og da, og tegnet hva jeg følte for ham i øyeblikket. Og det
var morsomt å se forskjellene gjennom lesernes kommentarer, for de sa: «Du
begynner å få ham til å se ut som en fisk». Jeg bare: «Gjør jeg? Ok.»
Hun legger til:
– Det var en interessant måte å gjøre det på.
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.