Autofil-Larssen frikjent i PFU

Pressens Faglige Utvalg sier i en uttalelse i dag at NRK og programleder Jan Erik Larssen ikke har brutt god presseskikk i forbindelse med samarbeidet med Se og Hør Forlagets bilblad med samme navn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er utgiver Hans Krøvel i det konkurrerende forlaget Publish AS som klaget NRK inn for PFU, men de har ikke fått medhold i at NRK opptrer i strid med god presseskikk og i strid med reglene for tekstreklame.

PFU konkluderer med at NRK har lisensiert merkevarenavnet Autofil til Se og Hør Forlagets bilblad. Utvalget er ikke i tvil om at det foreligger en betydelig markedsføringseffekt, men selv om navnet gir redaksjonene en gjensidig reklameverdi er det ikke nødvendigvis et brudd på tekstreklamebestemmelsene. Kjernen her handler om journalistisk integritet, ikke om det redaksjonelle kan ha en reklameverdi, framholder PFU.

Ikke påvist

For at det skal bli tekstreklame, må det altså foreligge omtale utfra andre hensyn enn uavhengig og kildekritisk journalistikk. Slik omtale er ikke påvist i det påklagede tilfellet og NRKs Autofil framstår ikke som noe annet enn indirekte reklame for bladet med samme navn.

Utfra et presseetisk ståsted er det utvalgets syn at redaksjoner må stå fritt til å selge ut redaksjonelle merkevarenavn til andre mediehus og andre formater så lenge bestemmelsene i både Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten etterleves. Utvalget kan heller ikke se at programlederens medvirkning i to redaksjoner bryter med presseetikken. Og viser ellers til at det må være opp til den enkelte redaksjon å vurdere medarbeideres opptredener i andre medier. NRK har ikke brutt god presseskikk.

To klager

Publish AS klagde også NRK inn for PFU fordi man benyttet et årsabonnement på bladet Autofil som premie i et program i NRK. Også her går NRK fri.

PFU mener det er presseetisk legitimt å operere med produkter av ulike slag som premier i redaksjonelt styrte konkurranser i mediene. Et årsabonnement på et tidsskrift som premie kan i seg selv ikke være problematisk i en slik sammenheng. Det speseielle er at bladet utgis av Se og Hør Forlaget under en lisensavtale med NRK. Slik sett foreligger det i alle fall en teoretisk interesse fra NRKs side i å reklamere for bladet. Utvalget kan imidlertid ikke se at denne typen produkter ikke skal kunne brukes som premier, så lenge presentasjonen følger de presseetiske regler.

Ingen anbefaling

Utvalget legger vekt på at det ikke foreligger kjøpsoppfordringer eller anbefalinger av bladet i forbindelse med presentasjonen. Utvalget kan heller ikke se at NRK i det innklagede programmet har omtalt bladet Autofil på en slik måte at det svekker tilliten til den redaksjonelle troverdigheten og pressens uavhengighet.

Powered by Labrador CMS