Avisbud blir overflødige
Aftenposten og Romerikes Blad har planer om å danne et felles budselskap. Det vil ramme avisbudene og gjøre mange overflødige, melder Propaganda.
På Romerike har konkurrentene Aftenposten og Romerikes Blad i alle år sittet med hvert sitt distribusjonsselskap. Som følge av den varslede prisøkningen i Posten har nå de to avisene inngått en intensjonsavtale om etablering av et felles distribusjonsselskap på Romerike som vil innebære betydelige besparelser. Det nye selskapet vil stå for distribusjon av aviser og reklame til alle husstander i de to avisenes felles nedslagsfelt.
Til Propaganda sier Hage at tidspunktet er gunstig.
- Det er lurt å samarbeide på distribusjon. Aftenposten er den andre store avisaktøren her opp, derfor er det naturlig å gå sammen med dem, sier administrerende direktør i Romerikes Blad, Trine Hage, til Propaganda.
Men konsekvensen for avisbudene i området blir betydelig. begge aviser innrømmer at det blir mange overflødige når planen settes ut i livet.
Opplagsdirektør Jon Erik Ofstad i Aftenposten anslår antallet avisbud som Aftenposten har til flere hundre. Romerikes Blad sitter med 200 hverdagsbud og 350 søndagsbud.
- Det blir nok en del reduksjoner, men jeg har ikke noe antall. Dette er naturlig når vi slår to budnett sammen til ett, sier Ofstad til Propaganda.
Han peker også på at det har vært relativt dyre lønnsoppgjør på budsiden de siste årene.
- Lønn er en høy andel av kostnadene på avisdistribusjon. Nå vil vi få et finmasket og solid nett på Romerike, mener han og sier at for en abonnementsavis er leveringen en stor andel av produktet.
Hage vil ikke anslå hvor mange bud som blir med videre, men sier at hun håper å få med flest mulig av de gode budene de har i dag.