EIERNE BESTEMMER: - Det er opp til eierne å avgjøre BAs satsing på lokalradio og lokal-tv, sier Anders Nyland. Foto: Paul S. Amundsen
Nyland frykter ikke bergenspatriotismen
Anders Nyland tror oppriktig på opplagsvekst for Bergensavisen.
Man kan undre seg over hvordan en østlending i framskutt posisjon skal tilpasse seg bergensernes store og kollektive selvtillit. BAs nye sjefredaktør, som tiltrer 1. april, svarer uten frykt:
– Ved å bli godt kjent i byen og med byen. Jeg har stor sans for lokalpatriotisme. Den bergenske patriotismen er bra både for byen og BA. For øvrig kommer jeg fra en jobb i Drøbak, der det også er meget stor kollektiv selvtillit. Så fenomenet er kjent.
Må kjenne leserne
– Hva må etter din mening til for at BA skal overleve, når konkurransen om leserne og annonsekronene nå drar seg til ytterligere?
– Vi må bli flinkere til å kartlegge hva lesermarkedet vil ha og justere våre produkter deretter. Det nytter ikke å sitte i redaksjonen og lage den avisen vi tror Bergen vil ha. Vi må vite hvem vi skriver for, hva de er opptatt av og hva slags avis de har behov for. I tillegg må vi bli dyktigere til å markedsføre oss både overfor lesere og annonsører.
Nyland har tro på at BA kan styrke sin markedsposisjon. Den nye redaktøren mener det er et uforløst potensial i BA, både redaksjonelt og på markedssiden.
– Hvordan vi skal forløse dette potensialet har jeg ikke tenkt å kommunisere offentlig. Det skal vi jobbe mye med internt.
– Er det realistisk å tro at BA på sikt kan klare seg uten pressestøtte?
– Kanskje på sikt. Men det vil ta tid.
– Ser du for deg muligheter for å samarbeide med Bergens Tidende på andre områder enn distribusjon?
– Jeg er ikke fremmed for et samarbeid på trykkerisiden.
Godt inntrykk av konkurrenten
Nyland er ikke klar for å uttrykke sterke meninger om sin nye hovedkonkurrent. Han har så langt operert i lokalavismarkedet på Østlandet og har derfor ikke hatt noe sterkt forhold til BT.
– Akkurat nå er jeg i ferd med å gjøre meg bedre kjent med avisen. Inntrykket så langt er at BT er solid.
På spørsmål om hvilke innholdsmessige endringer leserne kan vente i BAs papirutgave de neste årene, svarer Nyland:
– Det må jeg komme tilbake til. Jeg har ingen programerklæringer klare nå. Jeg er motstander av endringer for endringens skyld, og nye koster som koster bare for å markere seg. Eventuelle endringer skal være velfunderte og basert på kunnskap, og det skal settes klare mål for hva de skal resultere i. Det er ikke noe vits i å flikke litt på layouten for å markere at det er kommet en ny redaktør, for å si det sånn.
Tror på økt opplag
– Hvilket opplag tror du BAs papirutgave har om fem år?
– Det er vanskelig å spå. Jeg er kjent for å være optimist og har som mål at den fallende opplagskurven skal flate ut og snu. Jeg har oppriktig tro på at det er fullt mulig å øke papiropplaget til BA.
– Vil BAs papiravis fortsatt ha flere redaksjonelt ansatte enn nettavisen om fem år?
– Ja. Det tror jeg.
– Er det grunn til å tro at lønnsomheten for lokal-tv og lokalradio blir bedre i årene framover?
– Ja.
– Er disse satsingene i realiteten kostbare grep for å hindre konkurrenter i å ta markedsandeler?
– Ikke nødvendigvis. De kan bidra til å komplettere mediehusets totale nyhets- og underholdningstilbud og til å styrke mediehusets merkevare. Såkalte nye medier kan også bidra til å trekke lesere til mediehusets tradisjonelle plattformer.