Helge Risa alias Omen Kaizer. Pianist i Kaizers Orchestra. Foto: Paal Audestad
Bildet
Navn: Paal Audestad. Jobb: Frilansfotograf tilknyttet A-magasinet
- Dette bildet er ett av mange jeg har tatt for Kaizers Orchestra i tilknytning til deres nye prosjekt «Violeta, Violeta». Bildet er blant annet brukt på plakaten for den kommende konserten deres i Oslo 9. april.
- Du har en lang historie med bandet?
- Ja, jeg har vært fast fotograf og blant annet tatt alle coverbilder siden «Evig pint» i 2002. Vi fikk kontakt fordi de trengte en fotograf til coveret og fikk høre om meg. Etter hvert kjenner vi hverandre veldig godt. Jeg har jo vært med på turneer landet rundt og gjennom hele Europa. Og vi vanker mye sammen ellers også.
- Kaizers er i alle kanaler akkurat nå. De virker veldig proffe på mediestrategi, og du er blitt en viktig del av deres uttrykk?
- Ja de er ekstremt bevisste når det gjelder bilder. Tanken var å utvikle en stil, et uttrykk, og holde på det. Derfor har de holdt seg til en fotograf og en designer. De har blitt veldig profesjonelle i forhold til mediene. Etter at de slo gjennom voldsomt første gang har de holdt seg på toppen.
- Har de også klare meninger under fotograferingen, eller hvordan foregår en fotosession?
- Det er litt tilfeldig. Ikke mye er planlagt, vi finner på ting og gode steder å ta bilder i fellesskap. Dette bildet er tatt i operaen i Oslo. Vi hadde fått låne hovedscenen og bakgrunnen i bildet er sceneteppet. Underveis fant vi en sprayflaske med spindelvev og da måtte vi gjøre noe gøy med det. Sånn ble dette bildet til. Jeg synes det er kult. Men det hører med til historien at gutta hadde nye dresser for anledningen. Og stoffet på sprayflaska var så sterkt at det ødela dressen til Helge Risa. Det var umulig å få av igjen.
- Du liker å ta rockebilder?
- Ja, jeg startet med å ta konsertbilder, inspirert av engelske musikkblader. Sånn sett var det fantastisk at dette bandet dukket opp.
Kathrine Geard