Fra serien «90 Miles». Bilde generert av KI.

Kunstig intelligens

Brukte kunstig intelligens til å «fotografere» noe som allerede hadde skjedd

Den amerikanske fotojournalisten Michael Christopher Browns KI-bilder vekker oppsikt. 

Publisert

Det skapte debatt da den anerkjente amerikanske fotojournalisten Michael Christopher Brown lanserte sitt siste prosjekt «90 Miles» på Instagram tidligere i år.

Prosjektet, eller eksperimentet som han selv kaller det, består av nærmere 200 bilder og viser cubanere på flukt fra Cuba. Det vil si, det viser hvordan Brown selv tror flukten ville sett ut, for Brown har ikke tatt et eneste bilde i serien. 

Mangel på tilgang

Den tidligere Magnum-fotografen var for kort tid tilbake i Norge for å snakke om prosjektet. 

Helt siden han selv bodde og arbeidet på Cuba, har han hatt lyst til å dokumentere de historiske øyeblikkene, virkeligheten bak livet på øya, og hva som har motivert så mange til å krysse havet mellom øya og det amerikanske fastlandet 90 miles (cirka 150 kilometer) unna. 

Problemet var mangel på tilgang, det er vanskelig å fotografere noe som allerede har skjedd. 

Da det generative kunstig intelligens-programmet Midjourney ble tilgjengelig, satte Brown seg ned foran datamaskinen og begynte å fôre programmet med stikkord. 

Fra serien «90 Miles». Bilde generert av KI.
Fra serien «90 Miles». Bilde generert av KI.

Brown har sett for seg hvordan deler av reisen fra Cuba til USA kan være, basert på bilder, artikler og rapporter han har lest, og samtaler han har hatt med venner. 

– Jeg ville virkelig vise hvordan det ser ut, ikke bare nå, men gjennom historien. Vi kan argumentere for at illustrasjoner er verdifulle når de illustrerer en historie eller et konsept, forteller han til Journalisten. 

Hypotesen hans er at denne type «reportasjeillustrasjoner» har en nytteverdi ved at det trigger fantasien vår. Han mener det hjelper oss å se og forstå historien på en helt ny måte. 

Gaza om ti år?

Et postfotografisk illustrasjonseksperiment, er hva han selv kaller prosjektet. 

Han har generert over 5000 bilder i prosjektet, og selv om ingen av dem er redigert i etterkant, har det tatt tid å sortere.  Resultatet, det vil si den genererte bildefilen, har vært avhengig av rekkefølgen på ordene, mengden ord og hvor spesifikk han har vært i beskrivelsen når han han plottet det inn i Midjourney. 

– Disse motorene endres med noen få ukers mellomrom, de er allerede mye mer avansert enn de var på starten av året, så du må hele tiden finne ut hvordan de fungerer, de endrer stil nesten daglig, forklarer han. 

Den tidligere Magnum-fotografen Michael Christopher Brown kom til Norge for å snakke om det postfotografiske illustrasjonseksperimentet «90 miles».

Som fotojournalist har Brown en merittliste som overgår de fleste. Til vanlig jobber han for store publikasjoner som Time, New York Times Magazine, og National Geographic.

Motivasjonen til eksperimentet, forklarer Brown, kommer fra et ønske om å få et innblikk i historier som umulig kan la seg fotografere. 

I årevis har publikasjoner som New York Times og New Yorker brukt reportasjeillustrasjoner som et journalistisk grep for å utfylle sakene sine der virkeligheten ikke strekker til, sier Brown.

Han mener reportasjeillustrasjoner ved hjelp av KI kan tilføre et nytt nivå av virkelighet til historiene. 

– Det er historier som ikke kan fotograferes, historier som har skjedd i fortiden, eller futuristiske visjoner, forestill deg hvordan Gaza kan se ut om fem eller ti år, sier han. 

Han utdyper: 

– Bildene i «90 miles» ser ikke ut som noe jeg har sett før, det er en helt ny måte å bruke bilder på. De er fotografiske, men dette er ikke fotografering. Jeg tror mange blir forvirret av de er ut som fotografier, men ikke er det. 

Vil bli brukt mot oss

Metoden bak bildegeneratorene kan minne om en god gammeldags kollasj. Biter fra milliarder av fotografier klippes, for så å limes på et tomt lerret før de blir «fotografert» på nytt. Det gjør det nærmest umulig å spore opp originalbildet. 

Brown ser ikke på det som et problem. Han har heller ikke problemer med at motorene bruker bildene han selv har tatt til den samme bruken. Brown mener det til syvende og sist handler om forfatteren, hvem som skaper verket, og om den personen er troverdig eller ikke. 

Fra serien «90 Miles». Bilde generert av KI.
Fra serien «90 Miles». Bilde generert av KI.

– Vi må i det minste lære om dette og forstå teknologien, mulighetene og evnene den har. Om vi ikke vet hvordan vi bruker det, og vi ikke ser på det som nyttig, kommer det til å bli brukt mot oss. 

Han legger til: 

– Det har den allerede gjort.

Brown er klar på at vi bare er i startfasen når det gjelder bildeteknologi. 

– Teknologien vil fortsette å utvikle seg, det kommer til å bli så mye mer avansert, vi har akkurat begynt og det kan være skummelt å tenke på.

Powered by Labrador CMS