– De siste årene har vi jobbet mye med å sikre meningsjournalistikken en like selvsagt rolle i det digitale universet, sier politisk redaktør Geir Ramnefjell.
Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
Meninger setter rekorder i Dagbladet
Dagbladet meninger øker sidevisninger med 72 prosent.
De to foregående ukene har Dagbladet meninger hatt 2,4 millioner ukentlige sidevisninger. En økning på 72 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, skriver Dagbladet i en pressemelding.
– De siste årene har vi jobbet mye med å sikre meningsjournalistikken en like selvsagt rolle i det digitale universet. Til forskjell fra mange andre norske medier legges alt vårt meningsstoff ut fritt tilgjengelig på dagbladet.no, ikke innenfor en betalingsløsning. Dette er en bevisst strategi for å gjøre det analytiske stoffet til en naturlig del av nyhetsstrømmen vi tilbyr våre lesere, sier sier Geir Ramnefjell, politisk redaktør i Dagbladet, ifølge pressemeldingen.
– Meningsjournalistikken hører hjemme tett på nyhetsbildet og samfunnsutviklingen, og vi ønsker å gi den plass slik at den blir lest av så mange som mulig,
Han forteller videre at trafikken i november er langt over de interne målene avisen har satt seg.
– Forrige uke hadde meningsartiklene på dagbladet.no nesten 2,4 millioner sidevisninger, skyhøyt over det interne ukemålet vi setter oss på 1,4 millioner visninger. Den foregående uka hadde vi tilsvarende tall. Det er det høyeste antall sidevisninger per uke vi har sett for Dagbladet meninger, hvis vi ser bort fra de intense nyhetsukene etter korona-nedstengningen i mars. Dramatiske nyhetsuker gir ekstra mange lesere, men vi ser over tid at interessen for kommentar- og debattstoffet vårt er jevnt høy.
Trafikkvekst er imidlertid ikke det eneste målekriteriet.
– Vi måler ikke suksessen til meningsjournalistikken vår bare etter lesertall. God kommentar- og debattjournalistikk starter med en solid redaksjon, som etter vesentlighetskriterier sorterer og diskuterer nyhetsbildet hver dag. Med effektive grep sørger vi for at det vi griper fatt i når så bredt ut som mulig. Det er veldig motiverende å se at vi lykkes så godt med det, sier Ramnefjell.