De skremmende frilanskremmerne

Det er mye fælt i verden. Journalist Morten Høitomt i Oppland Arbeiderblad på Gjøvik tar for seg en av stygghetene, i Journalisten 2/2001: Annonseteksten for Frilansjournalistene/NJs proffkurs. Jeg har ansvaret for språkdelen av dette kurset, i annonsen formulert slik: «Språk som selger». Dessuten sitter jeg i styret i klubben. Jeg har altså ikke noe valg. Jeg må stille meg bak annonsetittelen «Bli rik som frilanser».

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

«Stemmer markedsføringen med innholdet i kurset, så er det skremmende.

Skrell vekk opplæringen i digital fotografering og lov om opphavsrett, og du

sitter tilbake med et kurs for selgere,» skriver Høitomt.

Det har han i grunnen rett i. Vi burde kanskje ha sagt det enda klarere.

Fordi frilansjournalister er altfor lite flinke til å selge seg, til å ta seg

like godt betalt som fast ansatte, til å vise oppdragsgiverne våre verdien av

stoffet de får. Og gjett hvem som tjener på det.

Nå er jeg ikke helt sikker på hvordan Høitomt får alminnelig

frilansvirksomhet til å komme i strid med Vær Varsom-plakaten. Han viser til

plakatens krav om at «pressen skal ivareta viktige oppgaver som informasjon,

debatt og samfunnskritikk.» Hva tror Høitomt egentlig at vi selger?

Armbåndsur med påmalte visere? Illegale rusmidler? Sjela vår? Og hvor dumme

tror han at kjøperne våre er? Selvfølgelig er det snakk om journalistikk,

gjerne av samme type som Høitomts. Men i motsetning til hans eget timesalg er

stykkprissalget vårt en skremsel. Eller er det til og med en skjensel?

Med risiko for å sette nok en støkk i ham, skal jeg nå bruke et enda

fælere ord: reklame. Vi frilansere reklamerer for oss sjøl, Høitomt! Vi har

hatt en egen katalog for formålet i 20 år. Den kalles Frilanskatalogen. Der

tilbyr et par hundre frilansere tjenestene sine. Katalogen finnes attpåtil i

elektronisk utgave, under NJ-paraplyen! Sjekk sjøl, på

www.nj.no/frilanskatalogen. Det stopper ikke der. Noen av oss kan finnes på de

gule sidene i telefonkatalogen, under «journalister og fotografer».

Enkelte setter inn annonser i fagpressen, hvor de forteller om egen

fortreffelighet. Jeg har også hørt at frilansjournalister sender brev eller

ringer til redaktører. Ikke for å diskutere presseetikk, men for å påpeke at

de har godt stoff å selge. Som om ikke alt dette var nok: Det er en diger

jungeltelegraf her ute, full av meldinger om jobber, av folk som anbefaler

hverandre og seg sjøl, og av oppdragsgivere som spør om frilansere kan hjelpe

dem. En del av jungeltelegrammene er tilgjengelige på frilansernes eget

epostforum, Frilanslista.

Vi har til og med skrevet en egen bok hvor flere av kapitlene handler om

hvordan du kan selge deg som frilanser: Frilanshåndboka er utgitt ved hjelp av

penger fra pressens vederlagsmidler. Den kan også leses på nettet, på

www.frilans.no.

Høitomt bekymrer seg for at vi gjør som vi gjør bare for å bli rike. Han

burde heller ha anmeldt oss for reklamesvindel, siden ingen av de tidligere

deltakerne på det illgjetne kurset er blitt millionærer av dem. Men kursing

kan jo føre til at enkelte får litt mer igjen for innsatsen når de er ute og

selger stoffet sitt.

Kanskje kan jeg til slutt få røpe en forretningshemmelighet - ett av de

virkelig gode rådene vi gir på proffkurset? Hvis en deltaker ønsker å tjene

godt over lang tid, har han bare én ting å gjøre: Bli fast ansatt journalist!

Lars Aarønæs

Powered by Labrador CMS