DEBATT:

Det var som en parodi på The Muppet Show. Med én viktig forskjell

En den nye arkivloven helt uten ambisjoner?

«Arkiv er ikke bare noe vi gjør for ettertiden. Arkiv er det som gjør makt etterprøvbar i nåtiden», skriver Ina Lindahl Nyrud.
Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 6 min
  • Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
  • Teksten er et foredrag som ble holdt på et Foreningen INIO-seminar (tidligere Norsk Arkivråd) denne uka. Tittel på foredraget var «En ny arkivlov uten ambisjoner?».

Arkivarer er journalistens viktigste allierte. Uten dere – ingen spor å følge. Dere bevarer ikke bare dokumentasjon, men grunnmuren for at offentligheten kan fungere. For at noen i det hele tatt skal kunne stille spørsmålet: Hva skjedde egentlig? Hvem visste hva – og når?

Tittelen på dette foredraget er kanskje spissformulert: En ny arkivlov uten ambisjoner? Spørsmålstegnet er der – men kanskje burde det vært et utropstegn.

Jeg står her på vegne av Norsk Journalistlag, og sa under høringen i Stortingets familie- og kulturkomité det mange tenker: Lovarbeidet fremstår forbløffende uambisiøst.

Hvorfor dette er viktig

Arkiv er ikke bare noe vi gjør for ettertiden. Arkiv er det som gjør makt etterprøvbar i nåtiden. Det er fundamentet for journalistisk kildearbeid og demokratisk kontroll.

Og det er alvor nå. Vi mister store mengder arkivpliktig materiale – hver eneste dag. Gjennom e-post, SMS og samhandlingsverktøy som ikke er koblet til arkivsystemene.

Riksrevisjonen har kalt situasjonen sterkt kritikkverdig. Det er ikke småtteri. Det handler om maktbalanse – og i ytterste konsekvens: tilliten mellom stat og borger.

Hva Arkivlovutvalget faktisk foreslo

I 2019 leverte Arkivlovutvalget et fremtidsrettet og gjennomarbeidet forslag som tok tak i de reelle utfordringene.

De foreslo et paradigmeskifte: bort fra manuell journalføring og postjournalen, over til innebygd, automatisk arkivering. Det ville sikret dokumentasjon løpende og i sanntid, ikke som en ettertanke.

Utvalget ønsket en sektorovergripende lov som skulle være konkret, forutsigbar og ikke overlatt til skjønn. De grunnleggende prinsippene skulle ikke dyttes ned i forskrift eller rundskriv, hvor pliktsubjektene gis for stort spillerom.

Forslagene deres ville gjort arkivarbeidet:

  • Effektivisert og standardisert
  • Mindre sårbart for menneskelig feil
  • Og – viktigst – mer pålitelig som grunnlag for innsyn, kontroll og ansvarliggjøring.

Hva regjeringen valgte

Men hva gjør Stortinget? De legger hele moderniseringen på is. I proposisjonen fra regjeringen heter det – og jeg siterer:

Den dagen teknologi og tilgrensande lovverk er modent for endring, kan spørsmålet adresserast på ny. (…) Gjeldande rett blir for det meste vidareført i den nye lova (…), og: Framlegget vil ikkje påføre det offentlege vesentlege økonomiske eller administrative bører.

Oversatt til tydelig språk: Lovgiver har ingen planer om å investere i løsninger på et velkjent og voksende problem. Ja, bortsett fra bruk av penger for å skifte navn fra Arkivverket til Nasjonalarkivet. Det er i stedet borgerne og forvaltningen som må bære kostnadene for at vi fortsatt ikke har klart å fjerne tidstyver, forbedre kvaliteten i saksbehandlingen eller styrke innbyggernes rett til innsyn. I stedet viderefører vi utdaterte og fragmenterte arkivsystemer, som står i veien for en moderne og effektiv forvaltning.

Den nye loven sementerer i praksis arkivfaglige prinsipper fra 1992 – altså fra før internett ble utbredt i norsk forvaltning, og e-post var en kuriositet.

Det er en lov for gårsdagen, ikke for morgendagen.

Hva vi risikerer å miste

Uten innebygd arkivering, risikerer vi fortsatt:

  • Journaler som ikke fanger reell dokumentasjon
  • Arkivtap som gjør det umulig å spore beslutninger
  • Et lovverk som hindrer for sanntidsinnsyn.

Dette svekker både borgernes rett til informasjon og journalisters mulighet til å ettergå maktutøvelse. Og dette er ikke et teoretisk problem. Det skjer - hver eneste dag i det journalistiske arbeidet: Dokumenter som «ikke finnes». Beslutninger som er tatt, men ikke dokumentert. Prosesser uten spor.

Digitaliseringsstrategi vs. virkelighet

Regjeringens digitaliseringsstrategi sier: I 2030 er Norge verdens mest digitaliserte land. Men med denne loven får vi ikke engang det mest grunnleggende digitale fundamentet med oss: arkivene.

Vi trenger en lov som faktisk regulerer hvordan offentlig dokumentasjon skal håndteres i 2025 – ikke vage og «teknologinøytrale» fraser som mangler teknologiforståelse.

Arkiv er ikke et særinteressefelt. Vi trenger en arkivlov som harmoniserer med øvrig regelverk:

  • Den nye forvaltningsloven stiller krav til dokumentasjonsplikt og sporbarhet. Disse må naturligvis ses i sammenheng med krav til arkivering og innsyn.
  • Og Viderebruksutvalgets forslag til ny datadelingslov – som jeg selv var med på å utforme - stiller også krav til tilgjengeliggjøring, samt oversikt og publisering av data og metadata.

Uten en helhetlig og moderne arkivlov svikter vi - på tvers av sektorer. At kunstig intelligens bare nevnes én eneste gang i hele proposisjonen – og det i forskriftssammenheng – sier i tillegg alt om hvor bakpå loven er.

Hva som kunne vært gjort

Skatteetaten har for eksempel allerede utviklet prototyper som bruker maskinlæring til å kategorisere og vurdere dokumenter automatisk. Teknologien finnes – det er viljen det står på. Vi kunne hatt:

  • Løpende, automatisk arkivering
  • Bedre dataflyt
  • Mindre behov for manuell journalføring
  • Og bedre etterprøvbarhet - i sanntid.

Men isteden får vi: Status quo.

Venstres forsøk på omkamp

Det mest oppløftende i denne lovprosessen er Venstres tydelige og prinsipielle stemme. Med MDGs støtte. Det var for så vidt tidligere kulturminister fra Venstre, Abid Raja, som stanset Arkivlovutvalgets forslag. Men partiet har i denne stortingsperioden forsøkt å rette opp den skaden som ble gjort ved å skyve saken foran seg.

Venstre sier det rett ut – både i komitéinnstillingen og under stortingsbehandlingen i forrige uke: Lovforslaget er beheftet med så store svakheter at det bør sendes tilbake til regjeringen.

De stiller det betimelige spørsmålet: Hvorfor lage en ny lov hvis man bare kopierer prinsippene fra 1992?

Og gledelig er det jo også at de ber om at forskriftsarbeidet må skje i tett dialog med Foreningen INIO og Norsk Journalistlag.

Dette er viktige og modige signaler – men det er fortsatt et mindretall. De andre partiene ønsker loven velkommen med åpne armer - og lukkede øyne.

The Muppet Show

Da jeg satt på publikumsgalleriet under stortingsbehandlingen i forrige uke, var det som å sitte i losjen til The Muppet Show. Men i motsetning til kultklassikeren, som lever av treffsikker satire og kvikke replikker, var innspillene fra kulturkomiteens medlemmer preget av nostalgi og en nesten rørende tro på at status quo er godt nok.

Arbeiderpartiets saksordfører var mest opptatt av å rose komiteens arbeid – selv om den eneste endringen fra regjeringens forslag gjaldt arkivering utført av private rettssubjekter på vegne av det offentlige.

Nestlederen i komiteen fra Høyre brukte taletiden på å spørre hvordan komiteens egne merknader egentlig skulle forstås – som om Høyre ikke hadde vært med på å skrive dem.

SV konsentrerte seg om å ramse opp hvilke arkiver representanten hadde besøkt de siste årene, og hvilke TV-programmer om slektsforskning som hadde gjort inntrykk.

Både Høyre og Senterpartiet viste for så vidt forståelse for Norsk Journalistlags skuffelse, men mente likevel at loven representerer den nødvendige moderniseringen. Ja, Senterpartiet gikk faktisk så langt som å hevde at den gir et etterlengtet løft. Bare synd at det ikke ble tid til å utdype hva det løftet faktisk består i – og hvem som skal bære det.

Tid hadde derimot Fremskrittspartiet, som valgte å bruke sin taletid på å diskutere om Arkivverket kanskje ikke burde få et nytt navn.

Og uansett hvordan Venstre forsøkte å konfrontere kulturministeren med spørsmål om hvilken teknologi og hvilket tilgrensende lovverk som skal gjøre arkivfeltet modent for endring, var statsråden mest opptatt av å minne Venstre på hva de selv har sagt og gjort tidligere – i en slags politisk mimringstime - uten retning.

Det var som en parodi på The Muppet Show. Med én viktig forskjell: I Muppet Show var det i det minste meningen at det skulle være morsomt.

Beredskapsperspektivet

Kanskje støtter flertallet loven fordi forsvarsbudsjettet veier tyngre enn tillit og etterprøvbarhet?

Men moderne arkivlovgivning er også avgjørende fra et beredskapsperspektiv. Totalberedskap handler ikke bare om forsvar, helse og strøm. Den handler også om å sikre tilgangen til samfunnsviktig informasjon når det gjelder som mest – i kriser, i uro, i usikkerhet.

I Justisdepartementets oversikt over kritiske samfunnsfunksjoner, er digital sikkerhet – inkludert arkivsystemer – nå eksplisitt omtalt som beredskapskritisk infrastruktur.

Arkiv er altså ikke lenger bare en forvaltningsmessig støttefunksjon – men en del av vår nasjonale sikkerhet.

Uten en helhetlig og teknologisk oppdatert arkivstruktur, svekkes både evnen til koordinering under kriser og muligheten til i ettertid å forstå hva som skjedde, hvem som gjorde hva, og hvorfor. Under alvorlige hendelser – som cyberangrep, naturkatastrofer, pandemi eller krig – må offentlige virksomheter kunne få tilgang til og dele relevant dokumentasjon raskt og sikkert. Dette forutsetter systemer med høy tilgjengelighet, integritet og sporbarhet. Og slike farer er dessverre ikke utopi.

Hva nå?

Så hva er planen videre? Det virker det som ingen ansvarlige har svar på. Og det virker det som svært få er bekymret for.

Som et minimum må vi i hvert fall stille tekniske krav til forvaltningens nye systemer. Her viser jeg til Viderebruksutvalgets anbefalinger, hvor noen av oss foreslo krav om innebygd åpenhet og åpenhet som standardinnstilling.

I praksis innebærer dette at offentlige virksomheter, både ved anskaffelser og utvikling av egne systemer, må sikre løsninger som legger til rette for økt datadeling og viderebruk.

En slik plikt innebærer for eksempel at nye databaser må kunne eksportere opplysninger.

Avslutning

Arkiv er altså kjernen i en ansvarlig og moderne offentlig forvaltning. Likevel har denne lovprosessen kollapset.

Derfor spør jeg igjen – denne gangen med utropstegn: En ny arkivlov uten ambisjoner! – det har vi rett og slett ikke råd til.

Powered by Labrador CMS