Karianne Braathen og Knut Erik Friis satser på «slow journalism» i Drammen. Foto: Nina Holtan / dipr.no

Drammens Tidende-avhoppere lanserer nytt nettmagasin for lokaljournalistikk

Færre saker, men større perspektiv.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det nye nyhetsmagasinet, dipr.no, er inspirert av den internasjonale trenden innen journalistikken som ofte betegnes som «slow journalism»: Færre saker, men større perspektiv, skriver de to gründerne i en pressemelding.

– Vi har klokkertro på markedet for kvalitetsjournalistikk på et lokalt nivå. Det viktigste er ikke hva som skjedde for fem minutter siden. Flere ønsker mer innsikt og flere nyanser, sier ansvarlig redaktør Karianne Braathen ifølge pressemeldingen.

Hun er tidligere journalist, nyhetsleder og magasinredaktør. De tre siste årene har hun vært politisk redaktør i Drammens Tidende.

Hun etablerer dipr.no sammen med Knut Erik Friis. Han har bakgrunn som drapsetterforsker og korrupsjonsjeger i henholdsvis Kripos og PwC, og graveredaktør i Drammens Tidende.

Han blir journalist og daglig leder i det nye nettmagasinet.

Begge to sluttet i Drammens Tidende i vinter.

Det nye nettmagasinet skal lage dybdejournalistikk fra drammensregionen, med fokus på de tre kategoriene samfunn, næringsliv og byutvikling.

– Vi gleder oss til å lage en ny type lokaljournalistikk. Målet er å sette dagsorden hver uke, sier Braathen.

Dipr.no skal ikke ha abonnenter, men medlemmer, og vil gi leserne mer innflytelse i den journalistiske prosessen enn det som er vanlig i dagens medier. Det innebærer blant annet at det er satt av en plass i styret til en leser-representant og at lesere inviteres til egne redaksjonsmøter, forteller redaktøren.

– Åpenhet om den journalistiske arbeidsprosessen er grunnleggende for oss. Vi kommer til å vise at lokaljournalistikk kan være noe ganske annet enn det som dominerer mediefloraen i dag. Det gjelder både i presentasjon og innhold, sier Braathen.

Fritt Ord har støttet prosjektet med 300.000 kroner, og nettstedet lanseres 16. august.

Powered by Labrador CMS