Effektiv boikott av Dolly Parton

Mediene følger oppfordringen om å boikotte kveldens konsert med Dolly Parton i Oslo. Men artisten dropper ikke den omstridte fotokontrakten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Promotionansvarlige i Sony BMG har formidlet de norske medieorganisasjonenes motstand mot fotokontrakten til Dolly Partons management. Men har foreløpig ikke fått noen signaler om at artisten viker fra kravene.

– Nei, vi har ikke hørt noe. Men jeg tror ikke det skjer heller. De vil nok ikke gjøre spesielle avtaler for Norden, sier promotionsjef Guttorm Raa, og viser til at mediene allerede har uteblitt fra Partons konserter både i Sverige og Bergen uten at det har fått følger.

– Det er selvfølgelig kjempedumt at vi har denne situasjonen, men det er ikke vi som lager reglene.

To små

Bare to små lokalaviser var til stede under countrystjernens konsert i Bergen. Ingen andre medier ville undertegne fotokontrakten som innebærer at man fraskriver seg retten til fri bruk, samt gjenbruk av bildene. Åsane Tidenes fotograf, som dekket konserten, fikk ikke forlate hallen før samtlige bilder på kameraet var gjennomgått og godkjent. Ti bilder ble slettet, blant annet de der Dollys skjørtekant ble vurdert å henge for høyt, skriver Åsane Tidende.

– Et godt eksempel på hva som kan bli konsekvensen dersom man aksepterer slike kontrakter, sier leder for Pressefotografenes Klubb, Terje Bringedal.

Ikke forhåndsomtale

Han er svært fornøyd med at presseorganisasjonene nå står sammen for å stoppe en negativ trend, og at oppfordringen blir fulgt. Sony BMG opplyser at ingen medier har underskrevet kontrakten så langt.

– Problemet med uakseptable fotokontrakter har vært fraværende i flere år. Men dukket opp igjen med Roger Waters konsert på Norwegian Wood i fjor. Det er viktig å få stoppet dette nå før det sprer seg til idretten og andre arrangementer, sier Bringedal, som mener det er spesielt bra at man også er enig om ikke å lage forhåndsomtaler.

– Da skjønner de muligens at dette går ut over dem selv. Slike kontrakter er jo dessuten veldig gammeldagse i en tid der det sitter 5000 i salen med mobilkameraer. Det eneste man hindrer er at jeg får gjøre jobben min, påpeker Bringedal.

Savner argumenter

I uttalelsen fra medieorganisasjoner oppfordrer man også norske arrangører til å klargjøre for utenlandske aktører at norske medier ikke aksepterer restriksjoner på medienes arbeid under arrangementer i Norge.

Guttorm Raa sier at han hele tida jobber med dette spørsmålet overfor utenlandske artister, men at de ikke nødvendigvis lar seg overbevise av at medieorganisasjonene mener at risikoen for utnyttelse «er så godt som fraværende, med den etikk og de tradisjoner norske medier arbeider etter på dette området, og med den lovgivning som sikrer mot kommersiell utnyttelse av personfotografier».

– Utenlandske managere har ikke snøring på norsk presseetikk. Vi savner at medieorganisasjonene bidrar med gode argumenterer, på engelsk, i stedet for at vi skal ta diskusjonen med dem, sier Raa.

Powered by Labrador CMS