Tidligere i august kom nyheten om at det Amazon-oppkjøpte podkastselskapet Wondery splittes opp, og at 110 stillinger forsvinner.
Annonse
Ifølge The Hollywood Reporters kilder er de fleste rammede stillingene knyttet til avdelingen bak de såkalte narrative podkastene. Wondery står bak blant annet «Dr. Death», «American Scandal» og «The Shrink Next Door».
I juni ble det kjent at podkastselskapet Pineapple Street Studios, som har fokusert på nettopp narrative podkaster og står bak suksesser som «Missing Richard Simmons» og «The Catch and Kill Podcast», legges ned.
– Føltes unngåelig
Publikumsinteressen og reklamepengene ligger i videopodkaster, ofte frontet av kjendiser, beskriver The Hollywood Reporter.
Utviklingen har fått Rolling Stone-reporter Eric Benson til å erklære at den narrative podkasten har avgått ved døden, i en personlig reportasje vinklet i beste «Serial»-tradisjon: «Who killed the narrative podcast?»
– For noen år siden ville det ha sjokkert meg at Pineapple Street ble nedlagt. Men da jeg hørte om nedleggelsen den torsdagen i juni, føltes det trist, men uunngåelig, skriver Benson, som selv har laget flere podkaster for nettopp Pineapple Street.
Annonse
«Serial»-stilen truet
I årevis, etter pangsuksessen til «Serial» i 2014, betød selve ordet «podkast» for mange lyttere nettopp slike fortellende, undersøkende prosjekter, argumenterer Benson.
Foto: Roger Aarli-Grøndalen
«Serial» etablerte en stil der podkastens historie ble presentert fra perspektivet til podkastskaperen, som også tok lytteren med på prosessen med å lage journalistikken i podkasten, men det er denne fortellermåten som nå er truet, beskriver han.
I stedet satser amerikanske aktører på studiopodkaster som konsumeres både på video og lyd, med kjente ansikter som frontfigurer.
Og plutselig er YouTube den største podkastaktøren i USA; 31 prosent av ukentlige amerikanske lyttere bruker YouTube til podkast, mot 27 prosent for Spotify og 15 prosent for Apple, omtalte bransjenettstedet The Wrap i vår.
– Det føles som om podkastbransjen har konkurrert i å kjøre raskest mulig fra utvikling til nedgang. Det gikk fra absolutt ingen penger, til at folk tjente seg så rike at de aldri ville trenge å jobbe igjen, til «det er ikke budsjett for dette» på under ti år, uttaler journalisten og podkastverten Evan Ratliff i Rolling Stone-artikkelen.