Facebook-sjef Mark Zuckerberg blir nå gransket av EU-kommisjonen.
Foto: Marcio Jose Sanchez / AP / NTB
EU og Storbritannia gransker Facebook
Fokus er på rubrikkannonser.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Både EU og Storbritannia har startet granskinger for å finne ut om Facebook bryter konkurranseregler.
Bekymringen er knyttet til om Facebook har undergravd konkurransen i markedet for rubrikkannonser ved å samle inn data fra rivaliserende tjenester.
EU-kommisjonen skal også se nærmere på hvordan Facebook har innlemmet sin rubrikkannonsetjeneste Marketplace i de øvrige tjenestene som selskapet tilbyr.
Den britiske granskingen vil foregå separat, men bakgrunnen er den samme. Britiske konkurransemyndigheter vil samarbeide tett med EU-kommisjonen om saken. De er bekymret for om Facebook kan ha fått urimelige fordeler i markedene både for rubrikkannonser og nettdating.
EU har et uttalt mål om å temme de største IT-selskapene, og det ble i fjor lagt fram ny og omfattende europeisk lovgivning for å regulere dem.
Nylige artikler
– Tekst blir billigere, men også mindre etterspurt
NRK satt på nyheten om Mette-Marits helse i én uke
Dagbladet endrer forsiden
Julefilmer for journalister: Lei av nisser, marsipan og forutsigbare romanser?
Blir du medieprofeten for året 2026?
Mest leste artikler
NRK satt på nyheten om Mette-Marits helse i én uke
Dagbladet endrer forsiden
Julebord i London og bonuser til alle ansatte
Redaktøren vurderer å betale NTB-krav for politiker: – Får heller se på hvor mye jeg skal bruke på NTB-abonnement
Avisene han har ansvaret for har fått seks PFU-fellelser i 2025