Varsler oppvask i Stortinget etter kulturministerens svar: – Uholdbart

Alfred Bjørlo (V) mener regjeringen virker uinteressert i hvor mye av fellesskapets midler som havner hos tekselskapene. 

Venstre-politiker Alfred Bjørlo mener det bør være en selvfølge med en oversikt over hvor offentlige annonsekroner havner.
Publisert
Lesetid: 1 min

Kulturminister Lubna Jaffery vet ikke hvor mange offentlige annonsekroner som havner hos de internasjonale tekgigantene. Det medga hun forrige uke overfor Journalisten.

Stortingsrepresentant Alfred Bjørlo (V) mener responsen fra ministeren er passiv, og sier det er uholdbart at man ikke har oversikt over hvor mange offentlige annonsekroner som havner i tekselskapenes hender. 

– Skuffet

Bjørlo etterlyste nylig en oversikt over hvor de offentlige annonsekronene blir brukt, i et skriftlig stortingsspørsmål

– Vi har ikke en samlet oversikt over hvordan offentlige instanser velger å annonsere, sa kulturminister Lubna Jaffery til Journalisten.

Svaret fra ministeren er Bjørlo ikke fornøyd med. Med et forbehold om at man ikke alltid får ryddet fullt og helt opp i et skriftlig svar, sier Bjørlo at han er overrasket over det som kom fra Jaffery.

– Jeg er skuffa over hvor passivt dette svaret er. Det oser av at dette er en problemstilling ministeren ikke ser på som viktig, mener Venstre-politikeren.

– Total ansvarsfraskrivelse 

At regjeringen, ved ministeren, viser til at det jobbes med EU-lovgivningen er greit nok, sier Bjørlo, men direktivene har ligget på vent i årevis – noe bransjeorganisasjonene har klaget på lenge.

– Realiteten er at arbeidet med disse viktige direktivene ikke er prioritert av regjeringen i det hele tatt. Det er total ansvarsfraskrivelse og passivitet.

Han sier det er overraskende, når vi vet at makten til tekgigantene blir større og større.

– Vi vet at vi har fremmede stater som driver massiv påvirkning mot det norske folk. Dette handler ikke bare om konkurransekraften til norske mediebedrifter, men er i ferd med å bli sikkerhetspolitikk.

– Uholdbart

Et minstemål må i alle fall være å ha oversikt og kontroll over hvordan offentlig kommunikasjon blir kjøpt i et marked, og hva som blir lagt i henda på amerikanske aktører, sier Bjørlo.

– De kan om få år være en del av et regime som ikke nødvendigvis er demokratisk. At det ikke er av interesse, er uforståelig, sier han.

– Hva tenker du om at ministeren ikke har tall på hvor mange offentlige annonsekroner som havner hos tekselskapene?

– Det er helt uholdbart, og dette kommer vi til å følge opp i Stortinget. Det bør være en selvfølge at den oversikten finnes. Jeg kan ikke skjønne at det skal være et problem å skaffe, og det overrasker meg at ministeren ikke vil løfte en finger for å få tak i den, avslutter Bjørlo

 

Powered by Labrador CMS