Varsler oppvask i Stortinget etter kulturministerens svar: – Uholdbart
Alfred Bjørlo (V) mener regjeringen virker uinteressert i hvor mye av fellesskapets midler som havner hos tekselskapene.
Venstre-politiker Alfred Bjørlo mener det bør være en selvfølge med en oversikt over hvor offentlige annonsekroner havner.Foto: Helle Frogner / Venstre
Kulturminister Lubna Jaffery vet ikke hvor mange offentlige annonsekroner som havner hos de internasjonale tekgigantene. Det medga hun forrige uke overfor Journalisten.
Stortingsrepresentant Alfred Bjørlo (V) mener responsen fra ministeren er passiv, og sier det er uholdbart at man ikke har oversikt over hvor mange offentlige annonsekroner som havner i tekselskapenes hender.
– Skuffet
Bjørlo etterlyste nylig en oversikt over hvor de offentlige annonsekronene blir brukt, i et skriftlig stortingsspørsmål.
– Vi har ikke en samlet oversikt over hvordan offentlige instanser velger å annonsere, sa kulturminister Lubna Jaffery til Journalisten.Foto: Marte Vike Arnesen
Svaret fra ministeren er Bjørlo ikke fornøyd med. Med et forbehold om at man ikke alltid får ryddet fullt og
helt opp i et skriftlig svar, sier Bjørlo at han er overrasket
over det som kom fra Jaffery.
– Jeg er skuffa over hvor passivt dette svaret er.
Det oser av at dette er en problemstilling ministeren ikke ser på som
viktig, mener Venstre-politikeren.
Annonse
– Total ansvarsfraskrivelse
At regjeringen, ved ministeren, viser til at det jobbes med EU-lovgivningen
er greit nok, sier Bjørlo, men direktivene har ligget på vent i årevis – noe bransjeorganisasjonene
har klaget på lenge.
– Realiteten er at arbeidet med disse viktige
direktivene ikke er prioritert av regjeringen i det hele tatt. Det er total
ansvarsfraskrivelse og passivitet.
Han sier det er overraskende, når vi vet at makten til tekgigantene
blir større og større.
– Vi vet at vi har fremmede stater som driver
massiv påvirkning mot det norske folk. Dette handler ikke bare om
konkurransekraften til norske mediebedrifter, men er i ferd med å bli
sikkerhetspolitikk.
– Uholdbart
Et minstemål må i alle fall være å ha oversikt og kontroll
over hvordan offentlig kommunikasjon blir kjøpt i et marked, og hva som blir
lagt i henda på amerikanske aktører, sier Bjørlo.
– De kan om få år være en del av et regime som
ikke nødvendigvis er demokratisk. At det ikke er av interesse, er
uforståelig, sier han.
– Hva tenker du om at ministeren ikke har tall på hvor mange offentlige annonsekroner som havner hos tekselskapene?
– Det er helt uholdbart, og dette kommer vi til å
følge opp i Stortinget. Det bør være en selvfølge at den oversikten finnes. Jeg
kan ikke skjønne at det skal være et problem å skaffe, og det overrasker meg at
ministeren ikke vil løfte en finger for å få tak i den, avslutter Bjørlo