– Staten bør ikke bidra til at vår medieflora svekkes
Tydelige føringer for hvor offentlige annonsekroner skal brukes bør bli normalen, ikke unntaket, mener Jan Morten Drange i Annonsørforeningen.
– I en tid hvor demokratiet flere steder er truet, er en sterk, uavhengig redaktørstyrt medieflora et gode, sier Jan Morten Drange.Foto: Eivor Eriksen / Fotofolk.no
Administrerende direktør i Annonsørforeningen (ANFO), Jan
Morten Drange, synes det er problematisk at også offentlige annonsekroner i økende
grad havner hos globale teknologigiganter.
Spesielt en tid der redaktørstyrte
medier sliter, mens annonsemarkedet faktisk øker.
Historieløst
Som Journalisten tidligere har omtalt har kulturminister Lubna Jaffery møtt motbør i annonsørbransjen, etter at hun uttalte seg kjølig om mulighetene for å regulere hvor offentlige annonsekroner havner.
I «big tech»-diskusjonen melder nå også ANFO seg på, og Jan Morten Drange sier til Journalisten at all vekst i det voksende markedet faktisk ender hos de globale gigantene.
– Dette er selskaper som heller ikke betaler skatt i Norge, har mangelfulle modereringsrutiner rundt innhold og hvor man faktisk også selv dokumenterer hvor gode man er. Normalen for andre medier er jo at det er tredjeparter som står for uavhengig dokumentasjon, sier Drange.
Han synes det er forunderlig at mange plutselig får
øynene opp for problemstillingen nå, og at ANFO har tatt dette opp over flere
år.
– Har vi blitt helt historieløse, spør Drange.
Annonse
– Tydelige føringer
I Norge er vi heldige som har en solid og kvalitativt
høyverdig mediebransje, som vi skal og må ta vare på, mener Drange. Det gjør seg ikke selv, og både private og offentlige virksomheter må være bevisst sitt ansvar.
– For det synes rart at vi skal bruke fellesskapets midler på å
svekke et allerede presset norsk medielandskap. Selvsagt handler det om effekt,
men også om ansvar og uavhengighet. I en tid hvor demokratiet flere steder er
truet, er en sterk, uavhengig redaktørstyrt medieflora et gode.
Nylig sa kulturminister Lubna Jaffery til Journalisten at det
bør være opp til hver enkelt instans å bestemme hvor offentlige annonsepenger
plasseres.
Kulturminister Lubna Jaffery tror det mest hensiktsmessige er at offentlige instanser står fritt til å bruke alle tilgjengelige arenaer for å nå effektivt ut med viktig informasjon og budskap til befolkningen.Foto: Marte Vike Arnesen
Drange mener imidlertid at det er fullt mulig å sette
tydelige føringer for hvordan pengene plasseres, uten at man nødvendigvis må gå
til harde reguleringer. Flere offentlige instanser har allerede egne retningslinjer, sier han.
– Det bør bli normalen, ikke unntaket. Hvis Kulturdepartementet
sier at det er opp til instansene, må de også sørge for at disse har klare,
bevisste retningsvalg, sier Drange, og peker på at det norske mediemarkedet i år er på rundt 27 milliarder
kroner.
– Det offentlige står for en solid andel av denne summen. Det er makt og
innflytelse i å være en så stor innkjøper. Men da må man selvsagt være bevisst
sin rolle.
Mediene må jobbe tettere
Det er tydelig at både mediebransje, norske annonsører og politikere
ønsker at mediene skal få mer av annonsekaka.
Men tek-gigantene tar en stadig
større andel av pengene. Årsaken til det er at det er enklere og mer effektivt
å kjøpe stort og digitalt hos de internasjonale aktørene, sier Drange.
Det er gode produkter og tjenester som er svært enkle å
kjøpe:
– Hvis norske redaktørstyrte medier vil ta opp kampen med de
globale gigantene må de samarbeide tettere, gjøre det lettere å «bli kjøpt» og
utvikle selvbetjenings/kjøpsløsninger som kan konkurrere med de globale
gigantene. Vi vet at norske redaktørstyrte medier er effektive.
Annonse
– Mediene har ansvar
Det er kanskje naturlig at norske medier er kritiske til
tek-gigantene, og at flere bransjeaktører lenge har snakket om at lovpakker fra
EU må implementeres raskere.
På spørsmål om norske medier sitter med lua i
hånda og venter på drahjelp fra politikerne, svarer Drange at de definitivt har et
ansvar selv.
– Det er lett å skylde på andre, men man skal
heller ikke glemme det man kan gjøre selv. Da er vi tilbake på det vi har sagt
flere ganger allerede; tettere samarbeid, utvikling av bedre annonseprodukter
på kryss over konsernlinjene og ikke minst gjøre det lettere for annonsører
enten de er private eller offentlige å kjøpe dem.
Men ifølge Drange har tiden også vist at mediene trenger
drahjelp. Gigantene har globale skalafordeler, sier han.
– Da hadde det vært hyggelig om norske offentlige
annonsekroner i større grad også kunne tilfalt norske redaktørstyrte medier.
Mediene må altså levere bedre produkter, men ANFO mener likevel
at politikerne må gå fra prat til handling for å sikre drahjelpen:
– Det handler om bevisste styringssignaler og
riktige insentiver. Staten bør ikke bidra til at vår medieflora svekkes.
Spesielt ikke i en tid hvor demokratier er truet flere steder i verden. Vi har
en kvalitativt sterk medieflora, den må støttes, avslutter Drange.