Googles KI-søk, kjent som AI Overviews, ser ut til å være
i ferd med å bli tilgjengelig i Norge. Det er på tross av at Norge ikke ble nevnt i Googles
opprinnelige utrullingsplan i Europa. Det melder Tek.no.
Noen nordmenn nå få opp KI-genererte resultater øverst i søkeresultatene hos Google, men kun når de er
innlogget og i «incognito»-modus.
– Større bredde
I en uttalelse til Tek.no bekrefter kommunikasjonssjef
Sondre Ronander i Google Norge at tekgiganten tester funksjonen:
– Det stemmer at vi gjennomfører en test der vi viser AI Overviews på en liten
prosent av søketrafikken i Norge, sier han til nettavisen.
Googles KI-verktøy vises nå automatisk under søkefeltet for noen nordmenn.Foto: Skjermdump
I andre land der verktøyet er rullet ut, vises KI-oppsummeringen
automatisk for innloggede brukere over 18 år og kan ikke deaktiveres.
På spørsmål fra om hvordan AI Overviews påvirker
trafikken til nettsider det tidligere ble lenket til, sier Ronander at folk besøker
en større bredde av nettsider for å få hjelp til mer komplekse spørsmål:
– Disse klikkene er også av høyere kvalitet, der folk tilbringer mer tid på
siden de besøker, siden vi gjør en bedre jobb i å finne nettsiden som
inneholder informasjonen man leter etter, sier han til Tek.no.
Annonse
Klar beskjed
I Danmark har imidlertid prøveutrullingen, som også er tilgjengelig der, fått
markant respons fra bransjeorganisasjonen Danske Medier og forvaltningsorganisasjonen
DPCMO, som har gitt beskjed om at Google ikke får bruke de redaktørstyrte medienes innhold i AI
Overview.
– Det virker kanskje åpenbart, men
teknologiselskapene har gang på gang vist en grunnleggende mangel på respekt
for gjeldende lovverk, så i et forsøk på å gjøre reglene helt klare for Google,
har vi offisielt meddelt dem at de – når det gjelder medieinnhold – ikke kan
lansere KI-søkeverktøyet i Danmark, sier administrerende direktør i Danske
Medier, Dicle Duran Nielsen, til danske Journalisten.
Danske Medier advarer også om at KI-verktøyet kan bidra til
å spre feilinformasjon, samtidig som verktøyet utgjør en trussel mot medienes
forretningsmodell.