Dagbladet-sjef Frode Hansen ber flere medieledere komme på banen i kampen om annonsekronene.
Det er faktisk på tide med både alarm og sjokk for at norske medier skal kunne hamle opp med de store tekselskapene, skal en tro Dagbladet-sjef Frode Hansen.Foto: Mats Greger
Tech-gigantene tar halve det norske reklamemarkedet, meldte
Kampanje nylig, og ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Dagbladet, Frode Hansen, reagerte med å slå alarm.
Nå ber Hansen om at flere medieledere kommer på banen.
– Jobber for sakte
Ifølge Hansen er det på tide å trykke på den store røde
knappen. For det er heftig hvordan annonsekronene har flyttet seg vekk fra
redaktørstyrte medier, og både bransje og politikere reagerer for tregt, mener han.
– Det er helt absurd. Norske redaktørstyrte medier når ut til to
tredjedeler av befolkningen, men får mindre av kaka. Hvordan har vi kommet dit,
spør han.
Hansen etterlyser like konkurransevilkår, og som bransjeforeningene etterlyser han særlig
raskere implementering av EUs datalover.
Kort fortalt er de nye EU-direktivene rettet mot tekgiganter som Meta, Apple og Microsoft, og er
blant annet ment for å unngå misbruk av markedsmakt. Direktivene trådte i kraft i fjor, men ligger fortsatt til behandling i Norge.
– Regjeringen jobber for sakte og det er fortsatt
under behandling. I direktivene åpnes det for tydeligere retningslinjer som kan
beskytte redaktørstyrte mediers innhold. Vi kan få spesifikke regler for Norge
og få beskyttelse i en tid der algoritmer og falske nyheter regjerer, sier
Hansen.
For selv om mediebransjen må se seg selv i speilet, og
kanskje ikke har vært gode nok, etterlyser Hansen bevissthet hos både
politikere og annonsører, og ber om like konkurransevilkår for mediene i møte
med de internasjonale tekgigantene.
– Og det haster.
Annonse
– Betaler mer enn Facebook
For tekgigantene ansetter ikke en eneste journalist, mens en
stadig større andel av reklame- og annonseinntekter havner på deres hender,
mener Hansen. Dersom de redaktørstyrte mediene skal sikres like konkurransevilkår
er det flere ting som må skje, sier han.
– For eksempel rettferdig skattlegging av de store
selskapene. NRK har en oversikt som viser at Dagbladet betaler mer skatt i
Norge enn Facebook og Google.
Det handler om rammebetingelser, og Hansen mener det finnes verktøy som kan bidra til å jevne ut konkurransen.
Han nevner blant annet bedre
støtteordninger for de redaktørstyrte mediene, og at det kan være mulig å styre
retningen på offentlige annonser.
– Man har grep. Og dette er alvorlig.
– Bekymret
Bransjen klager kanskje for mye, og må ta mye selvkritikk
for ikke å ha hengt med på brukeropplevelse, annonseteknologi og for ikke å nå
målgruppene man trenger, sier Hansen.
– Men jeg er bekymret for journalistikkens fremtid,
og til sist også demokratiet.
På spørsmål om hva mediene selv faktisk gjør med saken, foruten å
prøve å bli større, svarer Hansen at selv de store selskapene i Norge og Norden
er små i møte med tekgigantene.
– Men vi
har noen styrker, og er heldige som bor i et lite land med høy tillit og eget
språk. Vi har muligheten til å stå sammen, bli større og kanskje regulere mer
enn andre land.
Annonse
Etterlyser medieledere
– Savner du at flere medieledere kobler seg på og snakker mer om
regulering av tekgigantene?
– Ja. Jeg syns det er bra Mediebedriftenes Landsforening er tydelige på at
det er en alvorlig situasjon. Men vi må jobbe hardt mot politikere og andre. Jeg
synes medieledere i Norge skal være mer tydelige på situasjonen.
På spørsmål om norske medier har noen sjanse uten at tekgigantene
reguleres hardere, svarer Hansen at det i Norge er sterke merkevarer med høy
tillit.
– Vi kommer til å leve lenge. Vi i mediene må ta
utfordringen med å bli relevante fremover. Men jeg mener situasjonen er så
alvorlig at det må regulering til hvis man mener redaktørstyrte medier er en
bærebjelke i ytringsrommet.
Det er mange krefter som trekker i feil retning, og
EU-direktivene har bransjen trengt lenge.
– Vi kjenner det på kroppen hver dag, og jeg mener
det er den største trusselen mot redaktørstyrte medier.
– Opptrer som redaktører
Generalsekretær i Norsk Redaktørforening (NR), Reidun Kjelling
Nybø, er langt på vei enig med Frode Hansen. På tross av at hun ikke er sikker
på om situasjonen for mediene kan beskrives med «kode rød» eller «kode oransje».
– Digitale reklameinntekter stuper, mens Meta og
Google forsyner seg av en stadig større del av kaka, sier hun til Journalisten.
At tekgigantene tar ut veksten i markedet uten å produsere
journalistikk, er et problem NR har vært tydelig med overfor norske myndigheter
over flere år, sier Nybø.
Hun nevner også tekselskapenes problematiske
rolle der de opptrer som redaktører og blant annet fjerner innhold.
– Samtidig brukes profiler fra mediehus i svindelsaker,
som ikke tas ned. Det er et pressefrihetsproblem.
Reaktiv politikk
Redaktørstyrte mediers rolle er viktigere enn noen gang, og
det ser også myndighetene ut til å være enige i, mener Nybø. Mediene
som en del av totalberedskapen er blant annet viktig medisin mot
desinformasjon, og på tross av bedre vilkår enn i andre deler av verden er det
flere norske medier som sliter og ikke har bærekraftige forretningsmodeller,
sier hun.
– Ingen av våre medlemmer tenker at dette er noe
myndighetene skal bære, den jobben må vi gjøre selv, men man må kunne kreve at
myndighetene ikke legger hindringer i veien.
Reidun Kjelling Nybø i NR sier mediene trenger konkrete tiltak fra myndighetene, ikke forståelse.Foto: Morgane Fauconnier
For det mangler ikke på festtaler, sier Nybø, men
at momsfritaket fortsatt er borte og at EUs direktiver ikke er implementert, gjør
at NR er utålmodige.
– Vi trenger konkrete tiltak, ikke forståelse. Vi
er veldig utålmodige overfor norske myndigheter når det gjelder EU-lovverket
som er med på å regulere tekselskapene.
Mediepolitikken har endret seg og blitt reaktiv, og vilkårene
for redaktørstyrte medier er blitt svekket de siste årene, ikke styrket, mener hun.
Dypt bekymret
Men dersom reguleringer er det som skal til, hvorfor jobber
ikke mediene for at Norge regulerer dette utenfor EU?
Det er vanskelig for Norge
å regulere på egenhånd, mener Nybø.
– Det er en helt annen kraft sammen med EU, eller
i Norden. Men det er ingen grunn til å vente, og vi bruker de anledningene vi
har. Jeg håper norske myndigheter forstår hva som står på spill, sier hun.
Nybø tror ikke alle forstår at det er veldig mange
faktorer og aktører som trekker redaktørstyrte mediers rolle i feil retning, og
legger vekt på at det er mye vanskeligere å bygge opp enn å rive ned.
– Det er virkelig alvor og det er ikke tvil om at
vi risikerer å miste veldig mye. Vi er dypt bekymra over situasjonen.
Trekker i feil retning
Nybø understreker at det gjøres en veldig god jobb i norske
medier, og at de er blant de flinkeste i klassen sett i et større perspektiv.
– Hvis de er så flinke, hvorfor klarer de ikke å
ta en større del av markedet da?
– Det er enorme krefter, og i mange andre land går det mye
verre. Nordmenn har tilgang på fri og uavhengig journalistikk og et
mediemangfold ingen andre har. Det er journalistikk i høy kvalitet og noen
mediehus har virkelig knekt koden og tjener penger. Det er krevende å få til.
Man har likevel masse å gå på når det kommer til utvikling, formater, tilpasning
og å nå fram til de delene av befolkningen som ennå ikke nås, legger hun til. Og mediene
må rett og slett bare innfinne seg med at omstilling er en tilstand, og ikke en
prosess man blir ferdig med:
– Vi står overfor noen helt utrolige oppgaver, og det er
mange ting som trekker i feil retning, avslutter Nybø.