Gransker «Typisk norsk»-omtale
Statens medietilsyn vil granske om NRK-frilanseren Petter Schjervens NRK-bok «Typisk norsk» fikk utilbørlig reklame i beste sendetid på NRK1 lørdag.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Schjervens bok, som lanseres i dag, fikk en omtale som i markedsføringssammenheng kan være verdt millioner, skriver VG. Først i Dagsrevyen og senere på kvelden i Den store klassefesten.
– Det virker som NRK har begynt med organisert markedsføring av sine egne produkter, sier medieprofessor Jostein Gripsrud til VG.
Han er rystet over utviklingen i lisenskanalen. Fungerende avdelingsdirektør Dag Løvdal i Statens medietilsyn sier til VG at tilsynet vil granske programmene nærmere, blant annet fordi et av NRKs egne produkter blir omtalt i programmene.
Administrerende direktør Arne-Inge Christophersen i medie- og reklameformidlingsselskapet Initiative Universal Media AS sier at et forsiktig anslag er at opptredenene til Schjerven var verd hundretusener av kroner.
Boka Typisk norsk blir gitt ut av Dinamo Forlag i samarbeid med produksjonsselskapet DropOut, som lager tv-serien, og NRK. Både forlagsredaktør Merethe Henriksen i Dinamo Forlag og prosjektleder Eva Marie Gransæter i NRK mener det er tilfeldig at Schjerven fikk medvirke i akkurat den Den store klassefesten så kort tid før boklanseringen, skriver VG.