Intellektuell, men ikke elitistisk

Morgenbladets redaktør Alf van der Hagen var dagens mann da avisopplagene ble presentert. Han mener suksessen ikke minst skyldes at avisen skriver mindre for eliten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

En svært fornøyd ansvarlig redaktør Alf van der Hagen girsin unge redaksjon mesteparten av æren for den kraftige veksten, kombinert med en mer stabil økonomisk situasjon. Effekten harbrakt ukeavisen opp i et opplag på 11.608 eksemplarer.

Mens nisjeavisene er den eneste avisgruppen som oppnådde samlet opplagsvekst i 2004, er det først og fremst de større avisene i de store byene som sliter med å holde opplaget oppe.

Går bakenfor nyhetene

- Morgenbladet har en av landets yngste redaksjoner. Vi har jobbet langsiktig med å fange tidsånden og skrive mindre for eliten. Men vi erfortsatten intellektuell avis, sier Hagen til Journalisten.

Morgenbladet er årets opplagsvinner med en netto økning på hele 40 prosent i 2004. I snitt solgte avisen 3.353 flere eksemplarer enn året før. Ukeavisen har fått hele 59 prosent flere abonnenter etter at de la om formatet til tabloid i november 2003.

- Vi har klart å holde på de mange nye leserne som kom til etter omleggingen. Dagens kåring er en stor oppmuntring til oss om å fortsette å lage en ukeavis som legger vekt på kultur, politikk og forskning. Folk vil ha en avis som går bakenfor nyhetene og forklarer leserne sammenhengene, sier Alf van der Hagen, som ser for seg et potensiale på opp mot 20 000 i opplag for Morgenbladet.

Rekordopplag for BA

Fjorårets opplagsvinner, Bergensavisen, havnet på pallen for andre år på rad, med en økning på 1.178 eksemplarer. Det holdt til en tredjeplass, noe ansvarlig redaktør Olav Terje Bergo med en smule vegring måtte si seg godt fornøyd med.

- Det er klart jeg gjerne skulle stått øverst på pallen også i år. Men vi er iallfall den dagsavisen på hvitt papir som øker mest, sier Bergo kryptisk. Han innser at det blir tøffere å komme på pallen neste år, fordi BA nå må konkurrere med sine egne, sterke tall for fjoråret.

BA er oppe i et opplag på 32.130 aviser, det største opplaget i avisens historie om man ser bort fra avis-bonanzaen sommeren 1945 da hele BAs opplag på 33.000 aviser ble solgt ut hver dag.

Nisjeaviser i vekst

Av de 162 MBL-avisene hadde 62 opplagsframgang i fjor. Vi finner fem nisjeaviser på ti på topplisten for 2004: Morgenbladet, Dagens Næringsliv, Vårt Land, Computerworld, Magazinet og Klassekampen. MBL-tallene viser at denne aviskategorien har en lang veksttrend. Ifølge MBL er DNs vekst en indikasjon på at konjunkturene igjen peker oppover.

- Det er spennende å se at de mer spesielle avisene har så sterk vekst. Det viser at folk etterspør mer informasjon av spesiell art, noe som bidrar til å skape mangfold, sier Bergo, som også er leder av MBLs hovedstyre.

Løssalgssvikt

Det er i størst grad løssalget som sviktet for norske aviser i fjor. Samlet opplevde MBL-avisene en nedgang på 3,6 prosent for løssalget, mens antall abonnenter kun falt med 0,9 prosent. VG og Dagbladet går kraftig tilbake. De to avisene opplevde en opplagstopp i 1994, men ligger nå samlet på samme nivå som i 1988.

- Vi lever godt med 365.000 solgte eksemplarer hver dag. Nettet tar noe fra papirutgaven, men samlet har vi større oppslutning fra leserne enn noensinne, sa VGs markedsdirektør Freddy Olsen da tallene ble presentert mandag. Han hadde ikke tro på noen ny og kraftig vekst for VGs papirutgave, slik som på 90-tallet.

Regionavisene sliter

Samlet falt totalopplaget for MBL-avisene med 45.849 eksemplarer, eller 1,6 prosent. På listen over aviser som sliter med størst tilbakegang finner vi også de store regionavisene. Dette er aviser som alle satser sterkt på å utvikle mediehus.

- Den tradisjonelle avisen blir supplert med nettutgaver, lokal-tv og lokalradio. På den måten beholder disse sterke merkevarene sin posisjon i forhold til sitt publikum, fastslår fagsjef Helge Holbæk-Hanssen i MBL.

Stabilt på søndager

Søndagsopplaget har holdt seg imponerende stabilt de siste årene. De fleste av de 11 søndagsavisene styrket sin posisjon. Hovedunntaket er Aftenpostens søndagsutgave, som falt med 12.708 eksemplarer i 2004. Også lørdagsutgavene er i god framgang, ifølge MBL.

- Det er en trend med økt avissalg mot helgene. Da leser folk mest aviser, viser bakgrunnstallene, sier Holbæk-Hanssen.

Powered by Labrador CMS