Etter to forholdsvis magre år i mediebransjen, har 2010 gitt en formidabel vekst i annonseomsetningen. Det viser i hvert fall tall fra INMA, MIO og IRM. Kombinert med nedbemanninger og kostnadskutt, har det gitt store forbedringer på bunnlinjen.
Derfor tok Journalisten en liten ringerunde til mediebedrifter om hva de ansatte fikk til jul. Noen av pakkene er riktignok presentert som utlånt arbeidsverktøy, ikke som gaver, noe som kan ha skattemessige konsekvenser.
–––––––––––––––
Har vi ikke fått med oss hva dere fikk til jul? Del julegledene i debattforumet og fortell hva ledelsen ga.
–––––––––––––––
Bonus eller redskap?
Det begynte med Rana Blad. Ti dager før julaften fikk de ansatte iPad i bonus av sjefen. Ikke mange dagene etter fulgte VG opp med å gi alle ansatte Apples tavle.
VGs økonomidirektør Ann Mari Ågotnes sier imidlertid nå til Journalisten at iPadene aldri var ment som gave eller som del av noen bonus. Hun siterer fra VGs intranett 17. desember, der ledelsen beskriver satsingen på VG+ og at det er viktig for alle ansatte å gjøre seg kjent med den nye kanalen: «Derfor anser vi at iPad er et arbeidsredskap», heter det.
Ågotnes opplyser at VG har avtaler om bonus for ansatte, men at denne ikke blir vurdert og eventuelt beregnet før over nyttår.
I bergensbaserte DagenMagazinet har også de ansatte fått iPad.
Dagbladet delte også delt ut fjøler til jul, men de var til å skjære på. Dermed passet det nok ekstra godt med en kniv ved siden av.
Padder
I Edda Østfold har man kjøpt inn rundt hundre eplepadder, på andre siden av fjorden er det kjøpt inn rundt 150 padder til de ansatte i Edda Buskerud. Direktørene Petter Chr. Saugestad i Østfold og Mette Trondsen i Buskerud sier at det ikke er noen julegave eller julebonus, men et verktøy som de ansatte skal kunne bruke.
– Det blir feil at ledergruppen sitter med hver sin iPad og så sitter journalistene og selgerne som skal levere innhold uten. De ansatte disponerer hver sin iPad, men det er forventet at de bruker dem, sier Saugstad.
I Edda Vestfold foreligger det ikke noen planer om å kjøpe inn padder til de ansatte der, noen er skaffet og ifølge direktør Øystein Hjørnevik kan det nok være at flere vil få padder etter hvert. Til jul varierer det hva de får i Horten, Tønsberg og Sandefjord.
– Det blir en liten oppmerksomhet til de ansatte. I den ene bedriften får man matvarer, mens i en annen er det gavekort, forteller han.
Hummer og kanari
I Bergens Tidende har julenissen kommet med matvarer. Klubbleder Arild Berg Karlsen forteller at alle ansatte har fått en eske med spiselig.
– Det er en tradisjon fra før mediekrisen som nå er tatt opp igjen.
Med maten på plass, kan de ansatte i BT ta kontakt med sine kolleger ved hovedkontoret til TV 2. Der i gården har Alf Hildrum delt ut salt- og pepperkverner til sine ansatte. Sammen med kokeboken fra Wenches kjøkken, får medarbeiderne hjelp fra kanalens egen kokk til å komponere middagene fremover.
I Bodø følger sjefredaktør Jan-Eirik Hansen en gammel tradisjon med å gi de ansatte rødvinsglass, men han forteller at det nok nærmer seg slutten siden de ansatte snart har fått dusinet fullt.
– Og så kan det hende at det følger med ei flaske med god rødvin, forteller han.
Litt lenger sør, i Trondheim, har alle ansatte i Adressa fått munnblåste glass fra Fossholm.
Også i Drammen kan det vanke glass, eller mat. Direktør Trondsen vil helst ikke fortelle hva som skjuler seg under innpakningspapiret i håp om at de ansatte venter med å åpne den på selve kvelden.
Gir videre
Medarbeiderne til Edda i Østfold kan vente seg mer oppmerksomhet enn hver sin padde fra Steve Jobs. Saugstad forteller at de neste år også kan ta med seg barn og partner til spaopphold i Sverige.
– Det er en sosial sak som vi setter opp på nyåret. Det er rett og slett en takk for innsatsen de har ytt i 2010.
I Stavanger Aftenblad har de ansatte valgt å gi sin julegave til Care. Dermed tikker det inn 200.000 kroner på organisasjonens konto fra Aftenbladet.
Aftenpostens ansatte er også solidariske i juletiden og har gått sammen om 100.000 kroner til SOS-barnebyer.
For de ansatte i E24 legger julegaven til rette for at 2011 skal bli et friluftsår. For under innpakningspapiret ligger nemlig en tursekk. Denne sekken er utstyrt med kniv, hodelykt, sitteunderlag og thermos med kopper.
Hos konkurrenten DN vanker det trolig vin som vanlig, i hvert fall er det som fortelles through the grapevine.
Bonuser
I Hjemmet Mortensen har det også vanket vin på de ansatte. En flaske italiensk rødvin, ryktes det. Som kan være god å nyte sammen med seks blader fra konsernets portefølje, og ikke minst seks julehefter og en DVD, også fra Egmonts utvalg. Alt levert i en rød veske det ønskes god jul på.
Litt annen er derfor situasjonen hos konkurrenten Aller. Der har alle, uansett hvilket selskap de er ansatt i, fått en julebonus på 10.000 kroner.
I Klassekampen profilerer arbeidsplassen seg både på vinflasken og sitteunderlaget de ansatte får til jul. Dette kommer sammen med en 2011 kalender, også med logo, og en bok.
Bonuser har det også vanket andre steder. I ABC har ledelsen gitt 15.000 i bonus til de ansatte etter at de har ridd et turbulent år.
I Journalisten, som i Norsk Journalistlag, er det ingen bonuser å få, men til gjengjeld har eierne gitt oss et ullpledd til jul.
Har vi ikke fått med oss hva dere fikk til jul? Del julegledene i debattforumet og fortell hva ledelsen ga.