Jo T. Gaare, klubbleder i Morgenbladet, er bekymret for avisenes egenart i konsern.

Morgenbladet-klubben bekymret:
– Har kjent på kroppen hvordan det er å bli overstyrt av et konsern

Ingen grunn til bekymring, svarer Polaris-sjefen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi frykter at det kan bli vanskelig for et lite konsern som Mentor å stå imot, hvis Polaris med tiden ønsker større integrasjon og styring av Mentor-avisene. Vi har ikke fått sterke nok forsikringer om det motsatte til at det har gjort oss trygge, sier Jo T. Gaare til Journalisten.

Han er NJ-klubbleder i Morgenbladet, og uttaler nå klubbens bekymring etter denne ukas nyhet om at Polaris Media kjøper 12,5 prosent av aksjene i Mentor Medier, som eier blant andre Vårt Land og Dagsavisen. Og, siden i fjor sommer, Morgenbladet.

Medier24 omtalte klubbens bekymring tidligere i dag.

– Tendens til å skape aviser som ser like ut

Gaare forteller at NJ-klubben i Morgenbladet var uforberedt på nyheten om at Polaris nå blir største aksjonær i Mentor Medier.

Klubblederen snakker om en generell bekymring for mediemangfoldet i Norge, men også en spesifikk bekymring for hvordan Morgenbladet, igjen, skal passe inn i et storkonsern. I juni i fjor kjøpte Mentor Medier avisa fra NHST-konsernet.

– Med tanke på at største aksjonær i Polaris igjen er Schibsted, mener klubben at stadige oppkjøp og økt samarbeid mediene imellom fører til mindre mediemangfold, sier Gaare.

– Annonsesamarbeid, redaksjonelt samarbeid, felles it-systemer og analyseverktøy. Det har en tendens til å skape aviser som ser like ut. Selv om de har den redaksjonelle friheten i behold innad i konsernene, bygger flere og flere på samme grunnmur. Det gjelder ikke bare utseende, men måten å jobbe og tenke på, fortsetter klubblederen.

– Å styre etter klikktelling og markedsanalyser, det fører til at man skriver saker man på forhånd vet at leserne vil ha. Man tilfredsstiller kanskje lesernes umiddelbare ønsker, men de er jo ikke journalister. Man lar dermed konsumentene bestemme innholdet.

– Burde dere fått vite om forhandlingene før avtalen var et faktum?

– Det hadde vært fint med åpenhet om forhandlingene, at man hadde forhørt seg med ansatte og klubber i Mentor på forhånd. Det hadde vel ikke vært så dumt.

Frykter overstyring

Gaare ønsker å understreke at Morgenbladet-redaksjonen føler seg godt mottatt hos Mentor Medier, som de flyttet inn hos i januar, uten at kontorlokalene har blitt tatt i bruk i særlig grad i et korona-stengt Oslo.

– Vi er glade for Mentor Medier sine uttalte holdninger til avismangfold, de skriver jo på nettsidene sine at de har en konsernstruktur som skal «sikre verdimessig og ideologisk særpreg». Vi ser lyst på tilværelsen her, men når makten blir flyttet ut fra Mentor Medier er det på tide å rope litt varsko og advare.

Gaare forteller at redaksjonen møtte Mentor-konsernsjef Per Magne Tveiten i et allmøte etter nyheten om Polaris-kjøpet onsdag.

– Tveiten viser stor forståelse for våre bekymringer, og for Morgenbladets egenart. Men poenget er at vi frykter at han fort kan bli overstyrt, han også.

– Har kjent overstyring på kroppen

– For oss som kommer fra NHST, og har kjent på kroppen hvordan det er å bli overstyrt av et konsern, føles det viktig å advare mot at en sånn tendens skal gjenta seg. Vi opplevde at NHST overtok annonsesalget vårt og ønsket seg en digitalisering langs de samme premissene DN ble styrt etter. Det var ikke heldig for oss. Resultatet var svak utvikling på annonsesalget og en langsom digital utvikling, sier Gaare.

– Vi ønsker oss at også storkonsernene er bevisst på mangfoldet blant mediene de eier. Det er ikke sånn at én konsernstrategi kan passe for alle avisene i et konsern. Man kan ikke bruke samme måleparametere på alle.

– Har du inntrykk av at Polaris er et konsern der det du beskriver bekymring for, faktisk foregår?

– Jeg kjenner ikke Polaris godt. Men de er store. Originaliteten er ikke det man først får øye på i et stort konsern.

– Ikke praktisk mulig

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media avviser overfor Journalisten noe ønske, intensjon eller mulighet for at Polaris skal komme inn og overstyre i Mentor Medier eller Morgenbladet.

– Jeg må minne om at vi har kjøpt 12,5 prosent av aksjene i Mentor Medier som følge av at vi har inngått en strategisk samarbeidsavtale. Nå får valgkomitéen finne ut om de ønsker å invitere oss inn i styreplass, sier Koch.

Per Axel Koch i Polaris Media.

– Overstyring fra vår side er i dette tilfellet ikke praktisk mulig, og vi driver uansett ikke med overstyring. Vi har 44 mediehus i Norge, og jeg mener vi har en god historikk der vi først og fremst er opptatt av å hjelpe dem med å lykkes med den digitale transformasjonen. Vi kan mye om det arbeidet, både på bruker- og annonsemarkedssiden, sier Koch.

– Det er Mentor Medier som jobber med Morgenbladet. Selv om vi hadde eid Morgenbladet, som vi ikke gjør, så hadde vi jobbet med å utvikle avisa på Morgenbladets premisser.

– Ingen grunn for klubben til å være bekymret for avisas egenart?

– Nei. Overhodet ikke.

– Er det aktuelt for Polaris å kjøpe seg videre inn i Mentor Medier?

– Det er ikke noe vi har tatt stilling til ennå. Nå er vi fornøyd med en post på 12,5 prosent og et strategisk samarbeid. Det er en viktig avtale for oss også, med et stort, selvstendig mediekonsern med en omsetning på 550 millioner.

Om en generell bekymring for mediemangfoldet, sier Polaris-sjefen:

– Jeg tror ikke det i dag er mulig for mindre mediehus å klare seg alene. Man må inngå samarbeid eller være med i konsern. Ikke fordi man skal få noen ensretting av innhold, langt ifra, men da har man verktøyene for å lykkes med digital transformasjon.

– Betydelig ansvar på de store konsernene

Morgenbladets sjefredaktør, Sun Heidi Sæbø, sier at hun har registrert at de ansatte er urolige for hva det innebærer at Polaris har kommet til på eiersiden.

– De har bemerket seg den pågående debatten om eierkonsentrasjon og mediemangfold. Det er bekymringer jeg som leder må ta på alvor, sier hun til Journalisten.

– Deler du bekymringen?

– Jeg vil si at nå, som stadig mer av avismarkedet samles på de samme hendene, hviler det et betydelig ansvar på de store konsernene om å ivareta de lange og stolte avistradisjonene vi har rundt i landet. Det behovet for å hegne om mangfold og avisenes egenart er forøvrig noe også Medietilsynet har vært opptatt av. Jeg både håper og tror at Polaris, på samme måte som Mentor Medier, vet å forvalte sin rolle i den utviklingen på en klok måte.

Powered by Labrador CMS