Journalistutdanningen og mediebransjen

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Journalisten hadde i sitt siste nummer et oppslag på bakgrunn av en uheldig uttalelse vår kollega Magne Lindholm opprinnelig ga uttrykk for i vår interne e-post, om at våre studenter er for intelligente til å jobbe i VG.

Vi vil for det første gjøre det klart at Magne Lindholms uttalelse ikke dekker det som er utdanningens syn på og forhold til bransjen. Uttalelsen er uheldig fordi den bygger opp under en feilaktig myte om journaliststudentene. Vi har svært dyktig studenter og de fleste har søkt seg til vår utdanning fordi de ønsker seg en karriere i norske medier. Dette bekreftes av Stud.data-undersøkelsen som nylig er gjennomført i to kull ved Journalistutdanningen.

Vi har et utmerket forhold til VG og andre mediebedrifter om praksisplasser og regner med at det kommer til å fortsette. Som redaktør Bernt Olufsen i VG sier i en kommentar til Journalisten, har journalistutdanningen etter hvert fått godt ord på seg i mediebransjen. Vi kan også nevne at vi som utdanning nyter stor respekt i internasjonal sammenheng og har påtatt oss konsulentoppdrag og veiledning i forhold til journalistutdanninger i andre land.

I «Kunnskapsløftet», den store utdanningsundersøkelsen til Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening, blir det dokumentert at det på alle nivåer i norsk mediebransje etterspørres formell kompetanse - også journalistutdanning. Konkurransen om jobber i en bransje som er preget av økonomisk motgang hardner til. Vi tror at det i tiden som kommer vil bli nødvendig med en bred erfaringsbakgrunn og journalistutdanning for å nå opp i konkurransen om jobber. I tråd med kvalitetsreformen for høyere utdanning vil det generelle utdanningsnivået i samfunnet øke. En konsekvens av dette er at vi for første gang fra 2004 tilbyr en treårig grunnutdanning som en bachelor-grad.

Journalistutdanningen ved Høgskolen i Oslo har tatt konsekvensen av kravet til fornyelse og etterutdanning i bransjen ved at vi de senere årene er kommet stadig sterkere på banen i forhold til bransjens behov. Vi har sammen med Institutt for Journalistikk det faglige ansvaret for START-opplæringen for nyansatte journalister uten en formell journalistutdanning. Vi har i samarbeid med NKS engasjert oss i et fjernundervisningstilbud i journalistikk. Vi har nettopp inngått et samarbeid med Den Norske Fagpresses Forening om en videre- og etterutdanning. Gjennom det nye hovedfaget i journalistikk har vi opprettet et nytt og etterspurt videreutdanningstilbud som også er blitt et kurstilbud for dem som ikke er tatt opp på hovedfaget.

Vi ønsker samtidig at vi som underviser framtidens journalister også skal ha en kritisk distanse til bransjen. Dette kommer stadig til uttrykk i seriøse og faglig begrunnede debattartikler, kronikker, fagartikler og bøker, forfattet av våre medarbeidere. To aktuelle eksempler: Vår seniormedarbeider Odd Raaum kommer i disse dager ut med boken «Dressur i pressen. Selvjustis i internasjonalt perspektiv». Vi som skriver dette innlegget har redigert en ny bok som er et festskrift til den samme Odd Raaum for hans livslange arbeid ved vår institusjon. Her er temaet også presseetikk. Vi har invitert en rekke bidragsytere fra hele mediebransjen til å komme med aktuelle innspill i den presseetiske debatten. Det er slik vi ønsker å framstå, som en framtidsrettet utdanningsinstitusjon i kritisk dialog med den bransjen vi utdanner journalister til.

Powered by Labrador CMS