Krever svar om offentlige annonsekroner
– Er det slik at tallene ikke finnes, er det helt oppsiktsvekkende, sier Venstre-politiker om offentlig pengebruk på annonser hos tekgigantene.
Hvis for stor andel av annonsekronene forsvinner fra redaktørstyrte medier, er det på et tidspunkt for sent å ta debatten, advarer Venstres Alfred Bjørlo.
Foto: Celina Christoffersen / Venstre
Kulturminister Lubna Jaffery vet ikke hvor mange offentlige annonsekroner som havner hos de internasjonale tekgigantene, i forhold til hos redaktørstyrte medier, medga hun denne uka overfor Journalisten.
Allerede i forrige uke sendte stortingsrepresentant Alfred Bjørlo (V) skriftlig stortingsspørsmål om nettopp dette:
«Kor stor del av statlige utgifter til annonsering går til henholdsvis globale teknologiplattformer og norske redaktørstyrte medie?»
Spørsmålet ble opprinnelig sendt digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung, men har fått kulturministeren som «rette vedkommende».
– Kan bli for sent
Bjørlo beskriver det som han og Venstres forsøk på å starte en politisk debatt om de offentlige annonsekronene, før det er for sent.
– Jeg tror vi som samfunn sterkt undervurderer trusselen mot demokratiet vårt som ligger i disse tekgigantene og deres makt, som attpåtil er underlagt stadig mer politisk kontroll i sine land. Vi vet det om Kina og Tiktok, og har grunn til å tro at det skjer i større grad i USA også, sier Bjørlo til Journalisten.
Den aktuelle bakgrunnen er tall om at nær halvparten av norske reklamekroner totalt sett tilfaller tekgigantene. I etterkant har politikere, deriblant Bjørlo, debattert alvorlighetsgraden og tiltak i Kampanje.
– Hvis alle aktører, også staten, bare passivt tilpasser seg og flytter pengebruken vekk fra redaktørstyrte medier, er det på et tidspunkt for sent å gjøre noe med det, advarer Bjørlo.
– Må være mulig
Nå er målet å få fram en oversikt over fordelingen på den offentlige annonsepengebruken, som grunnlag for videre debatt.
– Tror du oversikten lar seg oppdrive?
– Det må være mulig, det er ikke akkurat forretningshemmeligheter vi ber om her. Men er det slik at tallene ikke finnes, er det helt oppsiktsvekkende, sier Bjørlo.
– Da betyr det at det ikke finnes politikk på dette, men at statlige etater kan holde på akkurat som de vil og legge alle annonsekronene igjen hos Tiktok hvis de ønsker det.