TV 2 får advarsel

Etter at kanalen delte ut bil i beste sendetid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det var i siste halvdel av juli at Medietilsynet reagerte overfor TV 2-programmet «Sommertid» hvor det ble delt ut en bil. I forkant av selve utdelingen ga Broom-programleder Jan Erik Larssen en presentasjon av bilen.

Det er nettopp presentasjonen til Larssen Medietilsynet ikke liker. Tilsynet omtaler den som «(…) utfyllende og preget av superlativer om bilen og dens egenskaper.»

Grenser

I en melding om sanksjonen skriver Medietilsynet at for å presentere premier i et program må kringkaster ha fått unntak fra forbudet mot skjult reklame.

Tilsynet fremholder at det er helt greit å omtale bilens merke, modell og type, men omtale slik den Larssen ga, med blant annet en oppramsing av bilens utstyr og egenskaper, ikke er i henhold til lovgivningen.

– Den måten premien ble presentert på i det aktuelle programmet, er etter Medietilsynets oppfatning vesentlig mer omfattende enn det som er tillatt, heter det i meldingen.

Powered by Labrador CMS