National Geographic-tv på norsk

National Geographic Channel skal fornorskes. Allerede i mai vil åtte av ti programmer bli tekstet på norsk. Samtidig vil kanalen inn på det norske reklamemarkedet, skriver Aftenposten.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

The National Geographic Channel kjemper med mektige Discovery Channel om å dominere verdens tv-marked innenfor natur og vitenskap. I dag spres kanalen ut til 100 millioner husstander i 113 land. Her hjemme kan kanalen nås av 300.000 husstander via kabelnett og satellitt.

Og nettopp Norden er viktig. Seertall fra Norsk Gallup viser nemlig at bruken av satellittkanaler øker stadig her til lands. I forrige uke hadde gruppen «andre» 8,9 prosent av det totale tv-markedet. Til sammenligning hadde TV3 en markedsandel på 7,3 prosent, og NRK2 3,5 prosent.

I den anledning vil kanalledelsen i National Geographic Channel nå gjøre seg enda mer attraktive, både blant seerne og i det norske reklamemarkedet. Parallelt med at 80 prosent av kanalens programpakke vil være oversatt til norsk allerede i løpet av en måneds tid, vil man også by TV 2, TV3 og TVNorge på kamp om reklamekronene. Fra 1. mai vil man åpne opp for å sende reklame direkte rettet mot norske seere.

Powered by Labrador CMS