Burde vært opplyst om, erkjenner ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen.

Nettavisen bruker PR-mann som kulturjournalist

Tar grep etter at Journalisten tok kontakt.

Publisert

De siste to-tre årene har Nettavisen brukt Morten Steingrimsen som frilanser på et femtitalls saker om film, tv, underholdning og reise. 

Steingrimsen har litt tilbake i tid også levert kulturartikler til blant andre VG og Dagbladet, og opplyser på sin LinkedIn-profil å ha jobbet som filmjournalist siden 2005. Hotellekspert og reisejournalist for Nettavisen har han vært siden 2020, ifølge profilen.

Samtidig er han helt åpen om en annen side av egen virksomhet:

På LinkedIn opplyser Steingrimsen at han var «PR & Marketing Partner Norway / Publicist» for filmselskapet Paramount fra november 2020 til desember 2022.

Per i dag opplyser han at han er «Nordic PR Manager» for den Paramount-deleide strømmetjenesten Sky Showtime.

På rød løper i Roma

Før Journalisten tok kontakt om saken, hadde Nettavisen ikke merket noen av artiklene med informasjon om bindingene Steingrimsen har til bransjen han dekker som journalist.

Så sent som i sommer var Steingrimsen på plass på rød løper for Nettavisen. Roma var åsted for verdenspremieren på «Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One». Filmene i serien er produsert av Paramount Pictures, selv om det er et annet selskap, UIP, som står for norsk lansering og distribusjon.

Med mikrofon med «Mission: Impossible»-logo intervjuet Steingrimsen stjernene fra filmen, deriblant hovedrolleinnehaver Tom Cruise.

Mortein Steingrimsen på rød løper for Nettavisen i Roma.

Når Journalisten kontakter ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum, innleder han med å understreke at Nettavisen ønsker å følge pressens etiske regler om integritet, bindinger og transparens.

– Vi har undersøkt saken, og fått forsikringer om at vedkommende frilanser aldri har publisert artikler hos oss om forhold der han har hatt betalte oppdrag. Men det er riktig at han har gjort oppdrag for filmselskaper, skriver Stavrum i en e-post.

Skal merke artikler

– Når det er sagt, så burde det vært opplyst om i sakene slik at publikum hadde fått tilstrekkelig informasjon til å vurdere forholdet. Det vil vi nå gjøre med tidligere publiserte saker og for fremtiden, skriver redaktøren.

Han avslutter:

– Dette er et område hvor mye av journalistikken baserer seg på trailere og intervjuer som tilbys mediene vederlagsfritt. De kan ofte ha stor offentlig interesse, og vi vil bruke slikt pressemateriale også fremover etter en journalistisk og fri vurdering.

Journalisten har spurt Stavrum om det var Nettavisen som betalte reiseutgiftene til premieren i Roma. Dette har han ikke besvart.

– Ikke kommersielt samarbeid

Morten Steingrimsen skriver i en e-post til Journalisten at han er helt enig i Stavrums vurderinger.

 Om «Mission: Impossible»-premieren skriver han:

– Som frilans filmjournalist ble jeg og Nettavisen invitert til å gjøre et intervju med de involverte i filmen i Roma. Ettersom jeg er en stor filmentusiast, var det et stort høydepunkt å intervjue Tom Cruise og de andre skuespillerne på den røde løperen i Roma. 

Han understreker at han ikke jobber hos Paramount Pictures eller den norske filmdistributøren UIP.

– Har derfor ikke jobbet med kinolanseringen av denne filmen på noen som helst måte, verken med PR eller markedsføringen, understreker Steingrimsen.

– Da du dekket premieren i Roma, gjorde du da kun Nettavisen-dekning, eller gjorde du PR-oppdrag på samme reise?

– Jeg gjorde utelukkende redaksjonelle intervjuer under mitt opphold. Det er altså ikke snakk om noe kommersielt samarbeid. Ellers var det ingen redaksjonelle begrensninger, og alle journalistene ble godt ivaretatt. 

Etter at Journalisten først tok kontakt om saken, har Nettavisen nå lagt til merking på artikler: «Morten Steingrimsen er freelancer som også har oppdrag med pr og kommunikasjon i filmbransjen.»

Powered by Labrador CMS