Relatert innhold
Ønsker mer åpenhet om algoritmebruk
I en pressemelding skriver Medietilsynet at de største internettplattformene er blitt bedre på å rapportere om hva de gjør for å bekjempe desinformasjon, men tilsynet etterlyser mer åpenhet om tiltak for å redusere risikoen ved algoritmisk påvirkning.
På oppdrag fra Kultur- og likestillingsdepartementet har Medietilsynet for andre gang kartlagt hvordan globale plattformer og søkemotorer følger den europeiske bransjenormen mot desinformasjon, som skal bidra til å redusere risikoen ved spredning og forsterkning.
Medietilsynet har vurdert rapporter fra Youtube, Facebook, Instagram, Linkedin og Tiktok om hvordan de jobber med å redusere spredning av desinformasjon.
– Det som er svakt, er hvordan plattformene rapporterer om tiltak for å begrense risikoen ved egen algoritmebruk. Dette kan tyde på at de globale aktørene ikke i tilstrekkelig grad tar innover seg at anbefalingsalgoritmene kan forsterke eksponering både for desinformasjon og skadelig innhold, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i pressemeldingen.
Medietilsynets gjennomgang er tilgjengelig her.
Høyre vil trappe ned pressestøtte til riksdekkende aviser
Høyres førsteutkast til partiprogram er publisert, og der tar partiet til orde for å kutte i pressestøtten til riksdekkende aviser.
I programmet heter det blant annet at Høyre vil:
«...trappe ned pressestøtten til riksdekkende aviser, styrke den for lokalmedier, etablere ordninger for å tilgjengeliggjøre nyheter for flere og prioritere midler til digitalisering og et fond for undersøkende journalistikk og verifisering.»
Administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Randi Øgrey, skriver i en e-post til Journalisten at på tross av at Høyre anerkjenner medienes betydning og flere av utfordringene de står i, bommer partiet på tiltakene.
– Jeg vil særlig advare mot å svekke pressestøtten for noen når journalistikken er under kraftig press. Det er positivt at Høyre deler bransjens ønske om å nå bredere ut, særlig til unge. Vi merker oss at Høyre vil ha plattformnøytrale virkemidler som understøtter innovasjon. Da er det aller viktigste å sørge for at momsfritaket igjen skal gjelde uavhengig av format og plattform. Redaktørstyrte mediers samfunnsoppgave blir stadig blir viktigere, og nå trenger vi politikere som er med og lager løsninger som styrker mediemangfoldet, sier Øgrey.
Dag og Tids pressestøtteklage avvist av klagenemnd
Dag og Tids klage på pressestøttesummen de ble tildelt i 2023 førte ikke fram hos Medieklagenemnda.
Dag og Tid mottok i 2023 nær 5,7 milioner pressestøttekroner som nasjonalt nisjemedium. Dette var 300.000 kroner mindre enn i 2022 og 1,3 millioner mindre enn prognosen som ble sendt ut før tildelingen.
Dag og Tid mente dette var svært urimelig, ifølge oppsummeringen fra klagenemndas behandling.
Avisa argumenterte i klagen for å bli vurdert som nasjonalt nummer to-medium, men fikk ikke medhold hos klagenemnda i dette.
Influenser blir NRK-programleder
Sofie Eikeland (19) fra Kristiansand skal jobbe sammen med Milie Birkelund og Zara Cecilie Leite i både NRK-podkasten Baksnakk og med TikTok-kanalen NRK Unormal, melder NRK i en pressemelding.
Eikeland har hatt egen TikTok-kanal siden niendeklasse, og går nå fra å være influenser til å bli NRK-programleder.
Samtidig flytter hun hjemmefra for første gang – fra Søgne i Kristiansand til Trondheim.
– Jeg har aldri bodd vekk fra foreldrene mine, så det blir spennende, men jeg liker Trondheim allerede. Jeg er vant til at det bare er meg og et kamera, så det blir noe annet å jobbe med et helt team med forventninger fra andre folk, sier Eikeland i meldingen.
Ny støtteordning skal fremme KI-journalistikk
Google News Initiative og London School of Economics and Political Science (LSE) lanserer nå et nytt program for å hjelpe mindre og mellomstore nyhetsorganisasjoner med å ta i bruk kunstig intelligens (KI) i sitt arbeid.
Programmet, kalt JournalismAI Innovation Challenge, vil dele ut totalt 3,75 millioner dollar i støtte til 35 nyhetsorganisasjoner verden over. Norske redaksjoner kan også søke.
Gjennom ni måneder skal deltakerne utvikle og implementere KI-løsninger for å forbedre journalistiske systemer og prosesser.
Støtten fordeles slik:
- 10 prosjekter vil motta 250.000 dollar hver
- 25 prosjekter vil motta 50.000 dollar hver
Siste frist for å søke er 10. oktober.
Møte mellom mediene og plattformselskapene om desinformasjon
Tirsdag 10. september arrangerer kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery og Norsk Presseforbund et nytt dialogmøte mellom norske medier, myndighetene og plattformselskapene. Det melder departementet.
– De globale internettplattformene er den viktigste arenaen for spredning av desinformasjon. Til nå har norske medier opplevd store utfordringer i møte med plattformers håndtering av redaksjonelt innhold, samt utbredelsen av svindel og misbruk av medier og journalister. Disse selskapene har en sentral posisjon når det gjelder utveksling av informasjon og nyheter i det norske samfunnet, derfor er det viktig at de tar sin samfunnsrolle og innvirkning på ytringsfriheten og mediemangfoldet på alvor, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery ifølge pressemeldingen.
Dialogmøtet innledes av direktør for Medietilsynet, Mari Velsand, som skal snakke om hvordan relevante EU-forordninger kan få betydning for vår motstandskraft mot desinformasjon. Deretter gir Nasjonal sikkerhetsmyndighet, ved Andreas Skjøld-Lorange, en situasjons- og problembeskrivelse om hvilken trussel desinformasjon utgjør i dag. Dette er tredje gang disse aktørene møtes til dialog.
– Jeg ser fram til dialogen med mediene og plattformselskapene og er spent på å høre hvordan plattformene forholder seg til de nye EU-regelverkene. De vil få betydning for hvordan sosiale medietjenester som Facebook og TikTok kan utforme tjenestene sine, sier Jaffery.
Til dialogdelen av møtet stiller følgende representanter fra norske medier og de globale sosiale medieplattformer:
• Gard Steiro, VG og Pål Nedregotten, NRK
• Kjartan Sverdrup Dall-Larsen (TikTok)
• Sondre Ronander eller Tine Jensen (Google)
• Laura Karstens (Meta)
• Cees van Koppen (Snapchat)
Møtet holdes i Pressens hus i Skippergata 24 i Oslo, kl. 12.00 tirsdag 10. september.
Møtet er åpent for presse, og det er ikke nødvendig med påmelding.
Schibsted kjøper hele Shifter
I en pressemelding fredag opplyser Schibsted Media at mediekonsernet nå kjøper de resterende aksjene i Shifter Media AS og dermed blir eneaksjonær i selskapet.
– Vi har ambisiøse planer for videre utvikling av Shifter, og med dette oppkjøpet får vi enda større handlingsrom, sier Sarah Sørheim, styreleder i Shifter og leder for nisjeavdelingen til Schibsted.
Schibsted kjøpte i fjor 51 prosent av aksjonene i Shifter.
– Vi er stolte over at Schibsted Media kjøper Shifter Media, og dette gjør det mulig for oss å realisere våre vekstplaner sammen, sier Lucas Weldeghebriel, administrerende direktør og ansvarlig redaktør, i pressemeldingen.
Slutter i Dagbladet etter 18 år
Øistein Norum Monsen er en av dem som har takket ja til sluttpakke i Dagbladet, melder Medier24.
Monsen har jobbet 18 år i avisen, se siste årene mye med krimjournalistikk
– Dagbladet har virkelig sendt meg over hele kloden. Den eneste verdensdel jeg ikke har fått besøkt på Dagbladets regning er Australia.
Pressestøtten kommer i oktober
Medietilsynet er i gang med behandling av årets søknader til produksjonstilskudd for nyhets- og aktualitetsmedier - også kjent som pressestøtten. I en pressemelding skriver tilsynet at målet er at det i oktober skal bli klart hvilke medier som får hva.
I år har Medietilsynet fått søknader om produksjonstilskudd fra 174 aviser, av disse er 16 nye søkere. Foreløpig har halvparten av de nye søkerne fått vedtak om avslag.
– Medietilsynet tar sikte på å tildele årets produksjonstilskudd 16. oktober, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet i pressemeldingen.
NRK-journalist forteller om overgrep
NRK-journalist Linn Wiik, som jobber som programleder i «Nyhetsmorgen», forteller i sin nye bok om hvordan hun og kusinen ble utsatt for overgrep i barndommen.
Overgriperen ble dømt til fengsel, men vedkommende nektet straffskyld, skriver VG.
Boka har fått navnet «Dette kan være vår hemmelighet».
– Jeg kan ikke fortsette å være stille om dette. For det er altfor mange barn som ikke er trygge i sine egne senger, sier Wiik til VG.
Vil betale 100 millioner pund for britisk magasin
Den britiske hegde fond-milliardæren Paul Marshall ligger an til å overta det konservative magasinet The Spectator, skriver blant annet The Guardian.
Prisen for det 196 år gamle magasinet skal være nærmere 100 millioner pund, noe som tilsvarer nesten 1,4 milliarder kroner.
Marshall har også eierinteresser i det høyreorientert mediehuset GB News, hvor han har investert flere titall millioner pund. Han står også bak den britiske nettsiden UnHerd.
– NRK må forklare mer detaljert om Team Ingebrigtsen
«Nå som Kristoffer Ingebrigtsen åpner opp, er produksjonsselskapet og NRK nødt til å forklare seg mer detaljert om hva de har skjønt og ikke skjønt», skriver Aftenposten-kommentator Andreas Slettholm onsdag.
Aftenposten har publisert et stort intervju med Kristoffer, den eldste broren i løpefamilien Ingebrigtsen, der han kommer med sterke påstander om faren Gjert Ingebrigtsens opptreden under søsknenes oppvekst.
Tidligere i år ble Gjert Ingebrigtsen tiltalt for mishandling i nære relasjoner. Han har hele tiden benektet å ha vært voldelig og gjort noe straffbart.
Gjennom fem sesonger har familien blitt portrettert i NRK-serien Team Ingebrigtsen.
«Etter anklagene fra mange av barna, tiltalen og intervjuet med Kristoffer Ingebrigtsen må mange av hendelsene i serien tolkes annerledes. Heller enn en ekstraordinær, velfungerende familie fremstår det mer som et ganske ordinært, utrygt hjem. Selv om det også er god stemning», skriver Slettholm.
Planen er klar for NRKs nye hovedkontor på Ensjø
NRK er klare med sin plan til nytt hovedkontor på Ensjø.
Det melder NRK selv på sine sider.
– Dette er et viktig skritt for NRK på veien mot fremtiden, sier kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen til NRK.
– Vi ønsker å skape et bygg som er tilpasset nabolaget og som blir et godt sted å jobbe. Bygget skal gli godt inn i omgivelsene og bli et positivt innslag i nærmiljøet, med god tilgjengelighet for både medarbeidere og besøkende, sier prosjektdirektør for NRKs nye hovedkontor, Tor I. Hoel til kringkasteren.
Etter planen skal NRK flytte inn i nytt hovedkontor på Ensjø i 2029.
Svalbardposten får mer pressestøtte
Kultur- og likestillingsdepartementet innlemmer nå Svalbard i ordningen om dobbelt grunntilskudd til nyhetsmedier, skriver Svalbardposten.
Det betyr at Svalbardposten ligger an til å få økt pressestøtte allerede i inneværende år.
– Dette gjør vi for å styrke nyhetsproduksjonen på Svalbard. Dette er en gladnyhet for mediene på Svalbard, som vil få bedre finansielle vilkår til å drive nyhetsproduksjon. I tillegg er det et gode for lokalsamfunnet, som vil kunne få et bedre lokalt nyhetstilbud, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery til Svalbardposten.
Line Nagell Ylvisåker, ansvarlig redaktør og daglig leder i Svalbardposten, er svært fornøyd med endringen.
– Dette er helt fantastisk, at lille Svalbardposten nå får kjempeviktige penger. Vi har det siste året hatt det trangt økonomisk, samtidig som vi skal gjøre en viktig jobb for samfunnet. Da kommer disse pengene godt med.
Medietilsynet gir TV 2 advarsel
TV 2 brøt reglene om merking av sendinger med produktplassering under sommerens fotball-EM, skriver Medietilsynet i en pressemelding.
Nå får TV 2 en advarsel av tilsynet.
– Program med produktplassering skal merkes fordi seerne skal få vite mens de ser på at de møtes av markedsføring, slik at de kan forholde seg til den. Dette er viktig informasjon, og kringkastingsloven er tydelig på hvordan tilbyderne av medietjenester skal merke dette, sier avdelingsdirektør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten, i pressemeldingen.
Medietilsynet understreker at TV 2 skal ha rutiner for å sikre at disse reglene følges.
– At Medietilsynet har vært i kontakt med TV 2 om brudd på denne regelen to ganger det siste året medvirker også til at vi reagerer strengere mot kanalen denne gang. Nå gir vi TV 2 sanksjon i form av en advarsel. Slike feil skal ikke skje, og det må vi være tydelige på, sier Sekkelsten.
Brian Stelter tilbake på CNN
Mediejournalist og forfatter Brian Stelter gjør comeback på CNN som Chief Media Analyst. Den tidligere programlederen som fikk spaken i forbindelse med at medieprogrammet han ledet, Reliable Sources, ble nedlagt for to år siden, er tilbake.
Det virker ikke som det er planlagt at tv-programmet skal komme tilbake på skjermen, men Stelter vil blant annet få ansvaret for nyhetsbrevet med samme navn.
Stelter besøkte Norge og Nordiske Mediedager tidligere i år.
I årene utenfor CNN har han gjort seg merket som frilansjournalist og programleder for Vanity Fair-podkasten Inside the Hive. Han har også skrevet flere større artikler som har fått mye oppmerksomhet, blant annet i The Atlantic om utfordringene til Washington Post: «The Real Story of the Crisis at The Washington Post».
Inviterer til åpenhetsseminar
Mandag 23. september retter Pressens offentlighetsutvalg igjen søkelys mot noen av de viktigste sakene innen åpenhet og innsyn.
Åpenhet om aksjer og muligheten til å avdekke økonomisk kriminalitet gjennom innsyn, kommunikasjon mellom folkevalgte i lukkede fora, innsyn i og kontroll av innsyn i NRK, er noen av temaene på årets åpenhetsseminar.
Seminaret vil også bli strømmet.
2500 artikler om prinsessebryllup siste måned
Norske medier har i løpet av august og bryllupshelga publisert cirka 2500 artikler om bryllupet til prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett, skriver Kampanje.
Ser vi året under ett, er bryllupet og forberedelsene omtalt i nærmere 4000 saker.
– Medietrykket rundt Märtha og Dureks bryllup ligger på tilsvarende nivå som bryllupet til Märtha Louise og Ari Behn, som også ble omtalt i nesten 4000 medieoppslag i løpet av 2002, sier Malene Augestad, senior medieanalytiker i Retriever, til Kampanje.
Elise Vatsvåg blir utviklingsredaktør i Stavanger Aftenblad
Elise Vatsvåg flytter fra Oslo og hjem til hjembyen Stavanger, og blir Stavanger Aftenblads nye utviklingsredaktør.
Vatsvåg har erfaring som produsent, prosjektleder og utviklingsansvarlig for nye innholdskonsepter og profiler i VG gjennom fem år. Hun har også vært daglig leder i et produksjonsselskap og jobbet i NRK.
Vatsvåg tiltrer i stillingen 4. november, opplyser ansvarlig redaktør Kjersti Sortland.