Amedia lanserer prosjektet «Ungt medborgerskap»

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

– Vi opplever et dramatisk fall i de unges interesse for å lese redaktørstyrte medier. Undersøkelser viser også at flere unge vegrer seg for å si sin mening i frykt for å bli hengt ut i sosiale medier. Dette utfordrer demokratiet vårt, og som mediekonsern kjenner Amedia et ansvar for å gjøre noe, sier Ingrid Skogrand, konserndirektør for nyhetsmedier, i en pressemelding.

Dette er bakgrunnen for at mediekonsernet nå lanserer prosjektet «Ungt medborgerskap», i første omgang som en treårig pilot i Agder med tiltak rettet mot de videregående skolene. 

Basert på erfaringer som gjøres, er ambisjonen å rulle det ut nasjonalt, skriver Amedia.

Ingrid Skogrand, konserndirektør for nyhetsmedier, her sammen med Nettavisen-sjef Gunnar Stavrum.

– Vi utvikler digitalt læringsverktøy som lærere kan laste ned og bruke i undervisningen. Vi vil også tilby foredragsholdere og instruktører som kan gi de unge inspirasjon til å bli mer kritiske og samfunnsbevisste medborgere, sier leder for prosjektet, Gunnar Stavrum, som til daglig er sjefredaktør og administrerende direktør i Nettavisen.

En digital, redaktørstyrt skoleavis som bygges på samme plattform som Amedias øvrige nettaviser, blir lansert før skolestart 15. august.

– Skoleavisa blir en lavterskel arena hvor de unge kan få øve seg på å skrive debattinnlegg og nyhetssaker, i samarbeid med lærere og redaksjonen, sier redaktør Eirik Vigsnes.

«Ungt medborgerskap» er finansiert av Amediastiftelsen, Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, Kavlifondet og Sørfondet.

Amedia har tidligere annonsert at de fra høsten 2025 tilbyr alle unge mellom 15 og 20 år gratis tilgang til alle sine nettaviser.

Powered by Labrador CMS