Aviser og TV sliter – nasjonal radio styrker lønnsomheten

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Store deler av den norske mediebransjen har fortsatt lav lønnsomhet, mens kommersiell, nasjonal radio leverer rekordresultater.

Det går fram av Medietilsynets ferske rapport «Norsk medieøkonomi 2020–2024».

– Store deler av den norske mediebransjen har krevende økonomiske år. Driftsinntektene er stabiliserte, men reduserte driftskostnader bidrar til at bransjen samlet hadde svak økning i lønnsomhet i 2024, forteller fungerende direktør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten, i pressemeldingen.

For både aviser og TV-selskaper er reklameinntektene nå på et historisk lavt nivå, ifølge rapporten. 

Globale aktører tok i fjor 47 prosent av reklamemarkedet, mens aviser og TV hadde henholdsvis 14 og 12 prosent. Samtidig økte brukerinntektene – drevet av vekst i digitale abonnement som nå for første gang er større enn abonnementsinntektene fra papirprodukter.

Lokalradioene har fortsatt krevende økonomiske utfordringer: 71 av 118 virksomheter gikk med underskudd i fjor. De store nasjonale aktørene P4 og Radio Norge gjør det derimot svært godt, med en samlet driftsmargin på 24 prosent.

– Medium med en ansvarlig redaktør som skal sikre at innholdet blir kvalitetssikret før det blir publisert, er selve ryggraden i arbeidet med å bygge motstandskraft mot desinformasjon i den norske befolkningen. Derfor er det avgjørende at disse mediene har en bærekraftig driftsøkonomi, avslutter Sekkelsten.

Fakta om økonomien i media i 2024:

  • Den totale omsetningen til mediene var på 28,3 milliarder kroner i 2024, 245 millioner kroner mer enn i 2023. Dette er en vekst på 10,4 prosent sammenlignet med 2020, men etter inflasjonsjustering viser tallene en reell nedgang på 7,3 prosent, skriver Medietilsynet. Nasjonale radiovirksomheter har som de eneste medievirksomhetene hatt oppgang i inflasjonsjusterte inntekter de siste fem årene.
  • De nasjonale radioselskapene hadde høyere reklameinntekter i 2024 enn i 2023, mens resten av mediebransjen hadde lavere slike inntekter i 2024.
  • Lønnsomheten ble styrket i 2024 for avisene og TV-selskapene. Driftsmarginen for avisene økte med 1,4 prosentpoeng og for TV med 0,6 prosentpoeng. Lønnsomheten for radiovirksomhetene økte med 3,2 prosentpoeng. Nasjonal radio fortsetter trenden gjennom de siste fire årene med den høyeste lønnsomheten i bransjen i 2024.
  • Brukerinntektene utgjorde litt over 60 prosent av driftsinntektene for både avisene og tv-selskapene i 2024, en liten økning fra 2023.
  • Driftsresultatet til avisene, inkludert statlige tilskudd på 575 millioner kroner, var cirka 1,3 millioner kroner i 2024 mot cirka 1,1 millioner i 2023 – opp med 251 millioner kroner. Driftsmarginen til avisene ble samlet sett styrket med 1,2 prosentpoeng til 6,3 prosent.
  • De nasjonale radioselskapene fikk styrket lønnsomheten med 3,1 prosentpoeng fra 2023, som gir en driftsmargin på 24,2 prosent.
  • 71 av 118 lokalradio-virksomheter rapporterte om driftsunderskudd i 2024.
  • Kilde: «Norsk medieøkonomi 2020–2024»

Powered by Labrador CMS