Presentasjon påvirker innhold
Siden det var et debattinnlegg jeg skrev i Journalisten 2/01, setter jeg pris på at andre blir provosert til kommentar. Jeg skulle imidlertid ønske at motdebattantene snakker om det samme som meg. Det gjør ikke Lars Aarønæs.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Selv om det kanskje er (bør være?) sårende for deg å høre det, er jeg redd du har misforstått hele poenget i innlegget mitt om pressens samfunnsrolle, Aarønæs. Tanken var ikke å drøfte frilanseres markedsføring av seg selv som yrkesgruppe. Jeg kan heller ikke begripe at jeg noe sted i teksten gjorde det. Innlegget mitt handlet om markedsføring av
saker.
La meg likevel gjøre et nytt forsøk: Når du lærer frilansjournalister å bruke et språk som selger, hva er det egentlig du predikerer da? Min begrunnede frykt utfra kursinnkallingen er at du lærer dem å tenke presentasjon framfor meningsinnhold. Der ligger grunnlaget for henvisningen til Vær Varsom-plakaten og dens bestemmelser om pressens oppgaver.
Frilansere selger jo ikke sakene sine direkte til leserne. De selger til redaksjonene. Det betyr at de - ifølge deg - må tillegge seg en presentasjonsform som redaktører og vaktsjefer finner appetittvekkende. Poenget mitt var altså å stille spørsmål om hva en slik tankegang gjør med innholdet i sakene. Tør du hevde at den ikke har noen innvirkning?
Jeg er ett hundre prosent sikker på at denne selgermentaliteten har betenkelige konsekvenser. Den har innvirkning på vinkling av sakene og dermed på lesernes oppfatning av budskapet. (Enkel kommunikasjonspsykologi). Dessuten har den innvirkning på journalistens innsats allerede i leddet før skriveprosessen, altså i hans valg av saker.
Det er tross alt ikke alt som kan skrives med et språk som «selger» på desken og i aviskioskene. En referatsak fra et kommunestyremøte kan være veldig viktig for de den angår personlig, men umulig å presentere på en slik måte at den i tillegg morer alle andre. Dermed bør frilanseren prioritere underholdningsjournalistikken, hvis man skal ta følgene av din argumentasjon.
Det betyr i så fall også at frilansjournalister gjør seg selv delvis ubrukelige i aviser som tar sitt samfunnsansvar alvorlig.
Morten Høitomt
Oppland Arbeiderblad