Norsk Redaktørforenings råd om bruk av kunstig intelligens bygger i stor grad på arbeidet som er gjort i ulike redaksjoner.

DEBATT:

Redaktørforeningen med nye råd om bruk av kunstig intelligens

Redaksjonene bør ha tydelige rammer for både arbeidsprosess, publisering og merking av innhold som er produsert av eller ved hjelp av KI.

Publisert Sist oppdatert
  • Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentenes egne synspunkter.
  • Er det greit å mate kildesamtalen inn i ChatGPT, be Canva lage et illustrasjonsbilde eller bruke Bard som kilde? Mulighetene og utfordringene står i kø for redaksjonene med inntoget av tjenester som genererer tekst og bilder ved bruk av kunstig intelligens (KI).

Utgangspunktet er enkelt. Redaktøren har det fulle ansvaret, både juridisk og etisk, for alt som publiseres – også generert innhold. Men som med presseetikken ellers er det mye som ikke er svart/hvitt. 

Derfor er det viktig at muligheter og utfordringer blir diskutert åpent i redaksjonene, at vi deler raust i bransjen og bygger bevissthet.

Publikums tillit er den viktigste valutaen vi har. Åpenhet overfor publikum om hvordan vi jobber blir enda viktigere enn før, og helt avgjørende for troverdigheten. Derfor bør redaksjonene ha tydelige rammer for både arbeidsprosess, publisering og merking av innhold som er produsert av eller ved hjelp av KI.

Flere redaksjoner har delt sine vurderinger og retningslinjer internt i Redaktørforeningen den siste tiden – VG, Adresseavisen, Haugesunds Avis, Aftenposten, NRK, Nettavisen, TV 2 og Dagens Næringsliv. Det bidrar til bedre diskusjoner og beslutninger i hele bransjen, og er et viktig grunnlag for rådene Redaktørforeningen har utarbeidet. 

Vi mener rådene gir et godt utgangspunkt for den jobben enkeltredaktører gjør med bevissthet, policy og rammer for egen redaksjon.

Teknologien utvikler seg raskt. Vi kan lage best mulig retningslinjer for situasjonen i dag, men det er ikke disse dokumentene som skal lamineres. Alt tyder på at dette er diskusjoner som må leve, og at reglene vi lager i dag ikke nødvendigvis står seg i morgen.

Her er Redaktørforeningens råd om redaksjonell bruk av kunstig intelligens:

  1. Redaksjonelle avgjørelser bør tas av mennesker. Redaktøren har fullt personlig ansvar, juridisk og etisk, for alt som publiseres, også generert innhold. Eventuelle helautomatiske tjenester må vurderes svært nøye.
  2. All bruk av generativ KI bør som hovedregel gjennomgås av mennesker før publisering. Opplysninger må sjekkes mot andre kilder. Kunstig intelligens er språkmodeller, ikke selvstendige kilder, og er ikke i stand til å faktasjekke seg selv.
  3. Vis stor varsomhet med å mate upublisert materiale inn i språkmodeller som ChatGPT, hvor redaksjonen ikke har kontroll på datalagringen. Vær oppmerksom på at man ellers kan sette kildevern eller andre hensyn i fare.
  4. Vær spesielt varsom med å publisere genererte bilder som kan forveksles med ekte bilder av mennesker, situasjoner og hendelser. Det samme gjelder forbedring eller endring av bilder utover det som kan regnes som vanlig redigering. Vern om det dokumentariske fotografiets troverdighet. Redaksjonen bør ha tydelige retningslinjer for bruk av genererte bilder, og unntak bør godkjennes på redaktørnivå.
  5. Innhold generert av KI bør merkes tydelig og forståelig for publikum. Publikum skal ikke være i tvil om hva som er generert og hva som er redaksjonelt utarbeidet. Vær åpen om arbeidsprosess hvor KI er involvert. Navnet på verktøy eller tjeneste bør fremgå av merkingen, og redaksjonen må sikre at bruken ikke er i strid med tjenestens vilkår. Generert innhold må også merkes tydelig i redaksjonens arkiver.
  6. Genererte tilgjengelighetstjenester som direkte oversetting eller tekst-til-tale bør merkes tydelig. Ha et bevisst forhold til hvordan slike tjenester fremstår for publikum – for eksempel om stemmen bør tilhøre eller ligne en ekte menneskestemme eller være tydelig generert.
  7. Redaksjonen bør ha tydelige regler for hva man kan bruke generativ KI til, og når i den journalistiske prosessen. Unntak bør avgjøres på redaktørnivå. Inviter til diskusjon og vær åpen for at retningslinjene må endres i takt med utviklingen.
  8. Vær raus med å dele! Husk at ingen retningslinjer har noen verdi dersom de ikke er kjent i redaksjonen. Del gjerne også utenfor mediehuset. VG og DN er blant redaksjonene som har publisert sine retningslinjer om kunstig intelligens. Det er klokt. Del gjerne også retningslinjene med NR og resten av bransjen – og delta i debatten om både mulighetene og fallgruvene ved den nye teknologien. 
Powered by Labrador CMS