Vokste med marginale to millioner kroner på ett år.
Glenn Slydal JohansenGlenn SlydalJohansen
PublisertSist oppdatert
Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Madeleine Thor. Foto: Glenn Slydal Johansen
Reklameinntektene i tredje kvartal endte på 4,251 milliarder kroner. Det er opp fra 4,249 milliarder kroner i år, en økning på marginale 0,05 prosent. Det skriver Institutt for reklame og medier, IRM, i en pressemelding, hvor utviklingen beskrives som et lite lysglimt.
Annonse
I de foregående kvartalene har utviklingen vært negativ med mellom 2,1 og 4,7 prosent.
IRM skriver at nedgangen for dagspressen er avtagende sammenlignet med første halvår i år. En årsak til forbedringen kan være kommunevalget i september.
– Etter en lang periode med negativitet i mediemarkedet kan vi nå glede oss over en liten positiv utvikling, men det er for tidlig å si om dette er varig. Det er ikke et sterkt positivt signal, men det er iallfall bedre enn resultatet for første halvår, sier daglig leder Madeleine Thor i IRM i pressemeldingen.
Digitale kanaler fortsetter veksten hvor det er søkeordsmarkedsføring, web-TV og rubrikk som bidrar sterkest. Totalt økte de digitale investeringene med 150 millioner kroner sammenlignet med tredje kvartal i fjor, ifølge IRM.
TV fortsetter opplever også vekst uten at kanalen tallfestes fra IRM.