Tilsynet etter TV 2 – igjen
Det gikk ikke engang ei uke siden sist, nå får TV 2 nok en gang sanksjonsvarsel.
I begynnelsen av forrige uke ble TV 2 og TVNorge varslet om at Medietilsynet vurderte sanksjoner mot de to TV-kanalene. Årsaken var da at de ifølge tilsynet skal ha brutt gjeldende regler for sponsorplakater.
Ved flere tilfeller har kanalene vist sponsorplakater som inneholder blant annet slagord, utsagn og annen tilleggsinformasjon. Tilsynet viste da til at det skal være et strengt skille mellom reklame og sponsing, og derfor skal ikke slike elementer være i sponsorplakater.
Premieras
Nå er tilsynet på jakt etter TV 2 nok en gang, men denne gangen handler det om presentasjon av premier.
Ifølge et skriv fra Medietilsynet er det i programmet Sommertid at TV 2 skal ha brutt reglene. I programmet, som ble sendt 10. juli, ble det delt ut en bil i tilknytning til programmet Broom.
Tilsynet viser i skrivet til TV 2 at Jan Erik Larssens omtale av bilen gikk for langt.
Ifølge skrivet sier Larssen følgende om bilen: «Dette her er bilglede helt konkret. Broom handler om bilglede og mer bilglede enn å gi bort en bil, det har jeg nesten ikke vært med på. (…) En Toyota iQ, Norges mest trendy, fancye, fireseters bil, også verdens minste fireseters bil. Super (…), svinger på en femøring og alt som heter (…) interiør. Tusen kubikks motor på 68 hester og dødsfet, høy premiumfølelse i hele bilen.»
Foreløpig
Larssen får også spørsmål fra TV 2s utsendte reporter om hvem denne bilen passer for, og programlederen har svaret klart: «Den passer, er spisset for urbane mennesker. Unge, urbane eller trendy mennesker (…).»
En presentasjon av dette kaliber mener tilsynet er brudd på kringkastingsloven, men legger vekt på at dette er en foreløpig vurdering.
Tilsynet påpeker også at premien ikke deles ut på grunnlag av en konkurranse i Sommertid, men i bilprogrammet Broom.
TV 2 har fått til 17. august på seg å svare på varselet fra tilsynet.