Ulv i saueham: Michael Wolff og journalistikkens glupske realiteter
Her er noen tips til journalistisk sommerunderholdning. Men først litt sommerfrustrasjon.
Michael Wolff krever 10 dollar per ord når han skriver for ulike publikasjoner, ifølge nyhetsbrevet Breaker.Foto: Grace Villamil / Flickr og smoms_photography / Pixaby. Montasje
«I'm on the hunt, I'm after you / Mouth is alive, with juices like wine / And I'm hungry like the wolf» – DuranDuran
Hvis det er to ting som kjennetegner sommeren, er det avkobling og misunnelse.
Avkobling fordi det er ferietid, og misunnelse fordi hvis
vi skal tro hva som legges ut i sosiale medier, har alle andre det bedre enn oss.
La oss derfor kjenne litt på denne følelsen og ta den med
over i en jobbsammenheng.
Sørgelig underbetalt
I et nyhetsbrev tidligere denne måneden kikket den danske medieanalytikeren
Thomas Baekdal på hva ulike medier betaler sine frilansere, med hovedfokus
på engelskspråklige publikasjoner (inspirert av nyhetsbrevet Freelancing
With Tim).
Kortversjonen: Det er sørgelige greier. Selv publikasjoner
som New Yorker, hvis du ikke er blant de profilerte bidragsyterne, kan
betale så lite som 250 dollar for 1000 ord.
Men enkelte journalister lever i en parallell verden. Det er
her misunnelsen kommer inn i bildet. Ifølge et annet nyhetsbrev om mediebransjen,
Breaker
– skrevet av Lachlan Cartwright – krever forfatter og journalist Michael
Wolff visstnok hele 10 dollar per ord.
Tar vi som utgangspunkt at han fikk dette beløpet for sin
profil av toppsjefen i mediekonsernet Warner Bros. Discovery, «David
Zaslav's Shaky Hollywood Empire», publisert i magasinet New York tidligere
i år, sikret det oppdraget ham (cirka 4150 ord) et honorar på nesten 430.000
kroner.
Hadde jeg vært Wolff og jobbet etter «10 dollar per ord»-taksten,
ville jeg fått over 100.000 kroner for teksten du nå leser. Jeg tror ikke det er mange som mener at jeg fortjener det. Det forhindrer meg ikke i å være litt
misunnelig, noe som ikke alltid er en logisk følelse.
Annonse
Sladder og faktafeil
Jeg har lenge vært en ivrig leser av Wolff, som her i landet
er mest kjent for sine bestselgende bøker om Donald Trump, og hvor den fjerde kom ut ved nyttår.
Alle omstridte, og alle bygger mer eller mindre på anonyme kilder – og etter
hver utgivelse er Wolff blitt beskyldt for å videreformidle unøyaktigheter,
sladder og faktafeil.
Samtidig er Wolff ganske god på det mer overordnede. De store
linjene er ofte ganske treffsikre. Han skriver også meget godt, selv om det ikke unnskylder slurv.
Før Trump trumfet alt, var det journalistikk om og analyser av
mediebransjen Wolff var mest kjent for, blant annet som spaltist i britisk GQ
(hvor jeg leste ham for første gang), Vanity Fair, New York og Hollywood
Reporter.
Han er også kjent for gode kilder i miljøet rundt mediemogul
Rupert Murdoch, noe som er blitt utnyttet til det fulle i bøkene «The Man Who
Owns the News: Inside the Secret World of Rupert Murdoch» (2010) og «The Fall:
The End of Fox News and the Murdoch Dynasty» (2023).
Særlig sistnevnte er fremdeles høyaktuell, selv om Wolffs
teori om at det går mot slutten for Fox News ikke har slått til. Ennå, i hvert
fall. Under Trump 2.0 går det så det suser for den MAGA-sympatiske
nyhetskanalen.
Men han kan ennå få rett. Kanalen står på mer usikre bein når Rupert pakker sammen for godt, han er nå 94 år. Og Trump holder heller ikke
evig.
Bilde fra «Rewriting Trump»
Dokumentar om bok
Denne sommerens anbefaling for avkobling er ikke først
og fremst bøkene, men TV-dokumentaren «Rewriting Trump».
Under arbeidet med sin
fjerde Trump-bok, hadde Wolff et TV-team på slep. Dokumentaren ble sluppet
tidligere i år – og siden jeg leste om filmen for første gang, har jeg forsøkt å
finne et sted hvor jeg kan se den. I starten av denne måneden oppdaget jeg at
den ligger bortgjemt på strømmekanalen SkyShowtime, men der er den omdøpt til
«Trumps comeback». (NB! Må ikke forveksles med en annen dokumentar på NRK TV med
samme navn.)
Filmen kan fremstå litt ufokusert, men den er på sitt vis sjarmerende,
og det betyr også at det ikke er strengt nødvendig å bruke pauseknappen når
glasset med rosé eventuelt trenger påfyll.
Annonse
Epstein og Trump
I disse dager, hvor avdøde Jeffrey Epstein igjen tar mye
plass i nyhetsbildet, vil jeg også minne om Wolffs podkast «Fire
and Fury – The Podcast», som han lanserte under fjorårets presidentvalgkamp.
En podkast som er oppkalt etter hans første Trump-bok.
Her avslører Wolff at Epstein var en av hans viktigste
kilder i arbeidet med Trump-boka, og at han har opptak av cirka 100 timer med
intervjuer hvor Epstein snakker om sitt forhold til Trump, som Epstein også
omtaler som sin tidligere bestevenn. Lyden er ikke perfekt, opptakene var nok
aldri tenkt for publisering, men det er likevel interessant lytting.
Wolffs medprogramleder i podkasten er for øvrig James Truman,
tidligere editorial director i magasinforlaget Condé Nast. En tittel som
kanskje ikke sier så mye, men mange av sjefredaktørene i forlaget
rapporterte til ham.
Glanset biografi
I en ny bok sluppet forrige tirsdag – «Empire of the
Elite: Inside Condé Nast, the Media Dynasty That Reshaped the World» – får vi
hele historien om forlaget som blant annet utgir Vogue, Vanity Fair, GQ, Architectural Digest og New
Yorker.
Perfekt sommerlektyre for dem som savner storhetstiden til de glansede
magasinene (og mer tekstfokuserte New Yorker), men den bør også være av
interesse for alle som er interessert i influenserkulturen. For Condé
Nast-redaktørene var på mange måter de opprinnelige influenserne.
Eller som forfatteren Michael M. Grynbaum – som til daglig
dekker mediebransjen for New York Times – skriver i forordet:
«I flere tiår var det ett selskap på Manhattan som fortalte
verden hva den skulle kjøpe, hva den skulle verdsette, hva den skulle ha på
seg, hva den skulle spise – ja, til og med hva den skulle tenke. Før Instagram,
før TikTok, fantes Condé Nast Publications – selger av fantasier og den
suverene dommeren over hva som var sofistikert.»
Selv har jeg lest en fjerdedel av boka, og så langt
leverer Grynbaum.
Ved påsketider skrev jeg om tidligere Vanity Fair-redaktør Graydon
Carters memoarer, som naturlig nok overlapper noe med denne utgivelsen.
For dem som ønsker å gå mer i dybden, kan jeg anbefale «Condé Nast: The Man and
His Empire» (2019) av Susan Ronald (om mannen som startet det hele), «Anna: The
Biography» (2022) av Amy Odell (om Vogue-redaktør Anna Wintour) og «Citizen
Newhouse: Portrait of a Media Merchant» (1988) av Carol Felsenthal (om Si
Newhouse, milliardæren som styrte selskapet i storhetstiden).
Makt og misbruk
Blir dette for glanset, har jeg en siste bokanbefaling for
sommeren: «Murder the Truth: Fear, the First Amendment, and a Secret Campaign
to Protect the Powerful», skrevet av en annen New York Times-journalist, David Enrich.
Boka tar for seg hvordan rike og mektige mennesker i USA,
særlig på den politiske høyresiden (inkludert president Trump), ønsker å endre det juridiske rammeverket
slik at det blir enklere både å saksøke og vinne saker mot mediene.
Siden våre lover og regler ikke er like, er ikke alt her
overførbart til norske forhold, men hovedbudskapet – om at mektige mennesker
ønsker å begrense mulighetene mediene har til å ettergå dem – er ikke kun et
amerikansk fenomen.
En skrekkhistorie fra virkeligheten, fortalt med overraskende
mange nyanser.
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.