Hvor mye KI-hjelp kan vi ta imot før resultatet blir kunstig?
Et spørsmål som har fascinert meg en stund er: Hvor mye av skriveprosessen kan vi overlate til kunstig intelligens (KI) og de store språkmodellene, og likevel mene at resultatet er et fullverdig journalistisk produkt?
I konserneide mediehus har de fleste redaksjonelle
medarbeidere etter hvert fått tilgang til mange KI-verktøy. Hvor mye de brukes
varierer, men det er fra ledelsen er et
sterkt ønske – og også et press – om at verktøyene skal tas i bruk.
Om forfatteren
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
I små redaksjoner,
som Journalisten, brukes også stadig oftere KI-verktøy, selv om man her i større grad må prøve seg fram på egen hånd.
Hva det er akseptabelt å bruke KI til, og ikke minst hva det føles riktig å bruke KI til, endrer
seg fortløpende.
De færreste har problemer med å transkribere lydfiler. Å
publisere en notis i et nyhetsstudio eller lage en sitatsak mer eller mindre basert på en KI-produsert tekst, oppleves også som uproblematisk i mange
redaksjoner. Å bruke KI til korrektur har jeg ikke hørt noen stille spørsmål
ved, heller ikke at skribenten får innspill til disposisjon eller til
hvordan man kan formulere seg bedre.
I flere mediehus kan man nå også publisere en første versjon
av en sak, mer eller mindre skrevet av KI, ved hjelp av få klikk.
Den nye hverdagen
Noen er mistroiske til deler av eller alt dette, men
dette vil nok bli – om det ikke allerede er det – hverdagen for de fleste som
jobber med nyhetsjournalistikk.
Men hva med den delen av journalistikken hvor det personlige
elementet er viktigere – for eksempel kommentarer, analyser, anmeldelser,
featureartikler og større reportasjer? Tekster hvor ideen er å gi leserne noe annet enn kun hvem, hva og hvor, og heller fortelle mer om hvorfor, kombinert med en god leseopplevelse. Dette er trolig journalistikk som blir viktigere når mediene skal skille seg ut
i en nyhetsfeed hvor mye av innholdet ikke vil være menneskeskapt.
Selvsagt kan det argumenteres med at KI ikke har en rolle
her, at dette er innhold som skal være skapt for mennesker av mennesker. Enkelte
medier kommer også helt sikkert til å erklære dette for KI-frie soner. Og bra
er det at noen tenker sånn. Samtidig kan det også være slik at teknologien gjøre at
det vi leverer fra oss blir bedre. Selv heller jeg mot det siste, men jeg er
usikker på hvor grensene bør gå.
La meg ta et par eksempler fra tekster jeg selv har skrevet.
Annonse
«Moralsk uforsvarlig»
I fjor høst deltok jeg på journalistkonferansen Hauststormen i Bergen.
Jeg var der hovedsakelig for å
skrive om Tore Strømøy, som på det tidspunktet hadde sagt veldig lite
offentlig etter at NRK avsluttet samarbeidet med ham noen måneder etter «Ingen
elsker Bamsegutt»-kontroversene.
Strømøy ble på konferansen intervjuet av Jens Kihl, daværende
kulturredaktør i Bergens Tidende. Mens de holdt på, slo det meg at det var noen
likheter mellom det som ble sagt på scenen og budskapet i Janet Malcolms
berømte essay «The Journalist and the Murderer», publisert i magasinet New Yorker i to deler (1989) og
senere i boka med samme navn året etter (på norsk som «Journalisten og
morderen» i 2021).
Teksten som er mest kjent for sin innledning:
«Enhver journalist som ikke er for dum eller for selvopptatt til å legge
merke til hva som foregår, vet at det han gjør er moralsk uforsvarlig», er
mediekritikk i en klasse vi sjelden ser.
Jeg anbefaler alle som ikke har
lest boka å sjekke den ut.
Det er en stund siden jeg selv leste
Malcolms tekst, og før jeg skulle skrive ut min sak fra konferansen i Bergen,
hadde jeg ikke tid til å lese den på nytt. Så i stedet spurte jeg ChatGPT om
likheter mellom debatten rundt «Bamsegutt» og konflikten som er utgangspunktet for essayet. Og ChatGPT mente, som min magefølelse også hadde gitt meg et hint om,
at det var flere likheter.
Traff for godt?
Først var jeg litt mistroisk;
det føltes som at spørsmålene mine traff litt for godt. Men hele essayet til
Malcolm ligger publisert på newyorker.com, så det var grunn til å tro at
ChatGPT hadde eller hadde hatt tilgang til det. Da jeg ba om direkte
referanser til det ChatGPT trakk fram av likheter, fikk jeg det. Både lenker
og direkte tekstutdrag.
Jeg brukte ikke alt
ChatGPT-produserte, kun bruddstykker, og i all hovedsak skrevet om til mitt
eget språk, selv om jeg selvsagt kan ha blitt inspirert eller påvirket av
hvordan chatboten formulerte seg. Prosessen gjorde også at jeg ble
minnet om ting i essayet som jeg husket litt vagt.
Er dette innenfor? Jeg opplevde at
dette bidro til å gi teksten min fra seansen i Bergen et nytt element som
gjorde den bedre – og det ville tatt meg mange timer å gjøre dette uten denne hjelpen. Samtidig
ser jeg utfordringer. Jeg hadde heller aldri tatt sjansen på å publisere det jeg fikk levert uten å dobbeltsjekke informasjonen i flere runder.
Jeg lurer også på i ettertid: Var dette en
original tanke som ChatGPT hjalp meg å konkretisere eller bare snakket
språkmodellen meg etter munnen?
Annonse
Oppsummer oppsummeringen
Et annet eksempel:
I mai skrev jeg om CBS-programmet
60 Minutes og Donald Trumps søksmål mot TV-kanalen.
Jeg hadde en idé om at det kunne være interessant å se på dette søksmålet i
sammenheng med en annen juridisk floke for samme program og mediehus.
På 90-tallet stoppet CBS et
planlagt innslag om tobakkvarsleren Jeffrey Wigand, som først ikke ble sendt
fordi mediehuset fryktet søksmål fra tobakksbransjen. Trolig var de også redde
for å miste annonseinntekter.
Denne striden ble til den
Oscar-belønnende filmen «The Insider» (1999), med Russell Crowe og Al Pacino i
hovedrollene. En film jeg så på nytt denne våren, blant annet med tanke på at
jeg hadde en teori om at jeg kunne få bruk for informasjonen i sammenheng med Trump-søksmålet. I tillegg
er det en veldig god film.
I teksten jeg endte opp med å
skrive, brukte jeg KI på en annen måte enn i eksemplet fra Bergen. Først ba jeg
Perplexity om å gi meg en grundig oppsummering av søksmålet til Trump og
hvordan CBS og mediehusets eier, Paramount, håndterte dette.
Denne konflikten har jeg fulgt
ganske tett, så ved å stille noen oppfølgingsspørsmål endte jeg opp med en
oppsummering som oppsummerte det meste.
Deretter ba jeg Perplexity gjøre
det samme med tobakkstriden på 90-tallet. Siden jeg nettopp hadde sett filmen,
oppdaget jeg at min KI-hjelper fokuserte på litt andre sider av saken enn jeg
ønsket, men jeg fikk styrt den i riktig retning med noen oppfølgingsspørsmål og
korrigeringer. Perplexity kom også opp med en del opplysninger som jeg ikke var
kjent med.
Så ba jeg Perplexity, basert på
de to oppsummeringene, se på likheter og ulikheter mellom de to sakene.
Neste skritt er den biten jeg
selv føler er det mest kontroversielle.
Satte bort skrivingen
Nå ba jeg Perplexity skrive en
kommentar «for det norske fagbladet Journalisten, i stilen til redaktør Roger
Aarli-Grøndalen» med utgangspunkt i sammenligningen som var laget. Prompten var
mer omfattende, med lenker til tidligere tekster skrevet av meg, men dette var
sånn cirka bestillingen jeg skrev inn.
Jeg hadde en idé om hvor
lang tekst jeg hadde tenkt å skrive, og jeg hadde et forslag til innledning og
avslutning klar i hodet. Med det som utgangspunkt bestilte jeg fra Perplexity
en tekst som var cirka tre fjerdedeler av min planlagte tekst, slik at jeg
kunne legge til min egen innledning og avslutning.
Resultatet, med noen
justeringer, ble første utkast av kommentaren.
I det videre arbeidet ble det
meste skrevet om, enkelte avsnitt både to og tre ganger. Den publiserte teksten,
som også inkluderer min innledning og avslutning, er derfor ganske forskjellig
fra hva Perplexity leverte, men noen ideer er med videre. Et par av «KI-formuleringene»
var også såpass gode, at de ble med i den ferdige teksten med veldig små
justeringer.
Er dette greit? Jeg skal
innrømme at jeg følte at om jeg ikke var på usikker is, så beveget jeg meg på
et islagt vann hvor jeg var usikker på istykkelsen.
Jeg hadde i hvert fall ikke
sett for meg at jeg skulle bruke KI på denne måten da jeg lekte meg med en
tidlig utgave av ChatGPT i
jobbsammenheng for første gang i 2023.
En absolutt grense
I mai publiserte Columbia
Journalism Review artikkelen «How We’re Using
AI», hvor flere journalister og medieledere forteller om hvordan de
bruker KI i sitt arbeid. Det mest interessante er kanskje hvor de setter
grensen. En grense som for mange er å overlate til KI å skrive deler av teksten.
– Jeg ville aldri bedt den om å
skrive noe. Det virker uetisk og dumt – og dessuten en potensiell måte å miste
opphavsretten på, sier Nick Thompson, tidligere sjefredaktør i Wired, nå
administrerende direktør i The Atlantic.
Emilia David, som skriver om KI
for VentureBeat, legger til:
– Skriving er
vanskelig, og det er den oppgaven jeg liker minst, men jeg vil ikke at KI skal
skrive for meg, uansett hvor formelpreget noe av nyhetsstoffet jeg skriver
måtte være.
Hele CJR-artikkelen er verdt å
lese, men jeg tar med et siste sitat. Det er fra Ina Fried, som skriver om
teknologi for Axios:
– Vi bruker for øyeblikket ikke
ChatGPT eller annen generativ KI til å lage innhold for publisering, med mindre
poenget er å vise hva teknologien kan eller ikke kan gjøre. Dette må komme
tydelig fram.
Skuldertrekket
Jeg kan ta feil, men det vil
ikke overraske meg om denne typen diskusjoner er noe vi trekker på skuldrene av
om noen år. Men inntil videre synes jeg at det er helt greit at det
mentalt lugger hvis en for stor andel av den journalistiske prosessen får
kunstig hjelp.
Denne artikkelen er for øvrig
skrevet helt uten KI-bistand, bortsett fra korrekturhjelp og oversettelse av
sitatene over (sistnevnte for å spare noen minutter).
Men kanskje hadde teksten blitt
bedre, hvis jeg hadde spurt Perplexity eller ChatGPT om å bidra mer.
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.