Lesertall
Utroper seg til digital vinner – men det er noe Dagen ikke forteller
– Ingenting gjort med vond vilje, svarer ansvarlig redaktør Vebjørn Selbekk på spørsmål om kreativ tallknusing.
Dagen-redaktør Vebjørn Selbekk sier de skal inkludere mer informasjon i artikkelen om lesertall.
Foto: Anton Soggiu / TV 2 og faksimile fra Dagen.no
Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Kantar Media
presenterte denne uken lesertall for andre kvartal 2025. Tallene viser at
nedgangen i avislesing fortsetter, både på papir og digitalt, målt mot med
samme periode i 2024.
Som Journalisten har omtalt gikk den totale digitale dekningen
for norske nettsteder tilbake med 4,1 prosent.
«I dette bildet utgjør Dagen et unntak», skrev likevel den kristne
avisa Dagen onsdag.
Samme artikkel har front-tittelen «Vårt Land faller: Dagen blant avisene som vokser mest digitalt».
Epler og pærer
Dagen viser til at avisen vokser 2,4 prosent fra første til
andre kvartal i år, og at flere andre aviser har fallende kurver. Blant annet deres største konkurrent:
Dagen digitale lesertall
Kilde: Medietall.no
«Vårt Land faller med 5,4 prosent og mister nær 1000
digitale lesere på tre måneder», fortsetter Dagen, og legger til at Vårt Lands
eiere, Mentor Medier, trolig merker seg at Dagsavisen faller med hele 30
prosent.
Det Dagen ikke opplyser om, er
at de sammenligner epler og pærer. Dagsavisens fall er fra andre kvartal i 2024 til andre kvartal i 2025, ikke
fra første til andre kvartal i år.
I den perioden er lesernedgangen for Dagsavisen på
5,4 prosent.
Dagen unnlater også å informere om at deres leserfall i
perioden for Dagsavisens nedgang, var tilnærmet like voldsomt: nemlig 26,7
prosent.
I samme periode har konkurrenten Vårt Land et fall på om lag 22,5 prosent.
– Ser poenget
Redaktør Vebjørn Selbekk sier til Journalisten at utgangspunktet
i saken har vært å sammenligne tall fra i år, altså fra første til andre
kvartal.
På spørsmål om det er snakk om litt vel kreativ tallknusing svarer
Selbekk et tydelig nei.
– Jeg ser at det kan oppfattes litt sånn, men her
er det gjort et valg om å se på utviklinga i år. Det går det an å gjøre. Det er
ikke gjort med noen dårlige intensjoner fra journalistenes side, og så ser jeg
poenget med at tallene fra år til år også bør være med.
Ifølge Selbekk vil de nå også inkludere tallene fra år til
år i artikkelen, og informere leserne om det.
– Men så kommer det en slenger der, hvor tallene fra
Dagsavisen faktisk er fra 2024 til 2025.
– Ja, da må vi opplyse om hvilke intervaller vi
bruker. Det skal vi få retta enten ved at vi anmerker hva det gjelder, eller
tar det vekk. Utgangspunktet her var at vi ønsket å se på utviklinga i år, sier Selbekk – og legger til:
– Men andre
kvartal 2024 til andre kvartal 2025 er et interessant tall, og vi kommer til å
legge det til artikkelen. Det er i alle fall ingenting her som er gjort med
vond vilje.