VG sikret seg senderettighetene til årets klubb-VM som gikk
av stabelen i USA tidligere i sommer. Den
omstridte cupen er blitt betegnet som «kokos-cupen» av landslagssjef Ståle
Solbakken, og ble avsluttet i begynnelsen av juli ved at Donald Trump delte ut
pokalen til finalevinner Chelsea.
VGs abonnenter har hatt tilgang til 58 av de 63 kampene direkte,
og ifølge sportssjef Frode Buanes har mesterskapet fenget mest blant de yngre.
Mer interesse for Eliteserien
Klubb-VM og formatet var både et nytt konsept for VG og
brukerne deres, forteller Buanes, og ungandelen har vært høyere blant dem som
har lest artikler om mesterskapet enn saker om Eliteserien.
– Hvis vi ser på
snittlesing, er likevel interessen høyere for Eliteserien. Klubb-VM gikk
imidlertid delvis på nattestid og en del kampartikler fikk dermed ugunstige
publiseringstidspunkt, sier han.
Frode Buanes og VG er fornøyd med at de sikret seg rettighetene til klubb-VM.Foto: VG
Uten at man kan konkludere entydig, mener likevel VG å se at
interessen fra de unge beveger seg litt fra engelske lag til Real Madrid og
PSG.
– En annen trend er at unge i større grad følger profiler
enn lag.
De to mest leste sakene fra klubb-VM handlet om skrekkskaden
til Bayern München-spiller Jamal Musiala, og den nevnte saken om da landslagssjef Ståle
Solbakken avfeide mesterskapet som «kokos-cupen».
Annonse
Ingen tall
Buanes sier VG ikke gir ut abonnementstall, eller noen pris
på rettighetene, men at de er fornøyd med at de sikret seg klubb-VM. Han
understreker også at de har vært opptatt av å belyse alle sider av turneringen.
– De negative har dominert det norske nyhetsbildet, men
samtidig satser storklubbene tungt når de først deltar. Et eksempel på det er
Real Madrid som betalte over 100 millioner for at Trent Alexander Arnold skulle
rekke mesterskapet.
Foruten artikler og visninger av kamper har klubb-VM gitt VG
og VGs brukere en mengde videoklipp i en periode hvor det delvis har vært
ganske sommerstille i sportsverdenen, avslutter Buanes.