TV 2 innrømmer regelbrudd: Risikerer krav på flere hundre tusen kroner
Medietilsynet fant samme brudd i samtlige Tour de France-sendinger de sjekket. Ikke gjort med overlegg, svarer TV 2.
TV 2 risikerer stort gebyr etter sommerens Tour de France-sendinger.
Illustrasjonsfoto: NTB / TV 2
I juli i år fulgte Medietilsynet ekstra nøye med på TV 2s tradisjonsrike sendinger fra sykkelrittet Tour de France.
Tilsynet sjekket om sponsoridentifiseringen i sendingene, altså plakater eller snutter med «programmet presenteres av...» som vises ved start og slutt og på vei inn og ut av reklamepauser, fulgte kravene i kringkastingsforskriften.
Der står det ganske konkret at hver enkelt sponsor kan identifiseres i inntil 15 sekunder for hver hele time programmet varer, og at sponsoridentifisering totalt ikke kan stjele mer enn 60 sekunder sendetid per time, selv om programmet har mer enn fire sponsorer.
Inntil nylig var regelen maks 40 sekunder totalt per sendetime, men taket ble hevet i mai i år.
Tilsynet sjekket sju Tour de France-sendinger, og fant regelbrudd i alle sju, skriver de i et varsel om sanksjon som TV 2 fikk oversendt i november.
Vurderes som alvorlige brudd
Sykkelinteresserte TV 2-seere ble eksponert for blant annet Skoda-, Rema 1000- og McDonalds-plakater over lengre tid enn reglene tillater, er tilsynets foreløpige konklusjon.
I hver eneste kontrollerte sending, som alle varer i flere timer, ble sponsorene
identifisert mer enn 60 sekunder i løpet av en time, og ved enkelte tilfeller opptil 90 sekunder, teller tilsynet, og skriver:
«Seerne har dermed blitt eksponert for betydelig mer kommersielt innhold enn de skulle ha
blitt. Sendingene har høye seertall og bruddene vurderes samlet sett som alvorlige.»
Nå vurderer tilsynet enten advarsel eller gebyr for overtredelsene, og de økonomiske konsekvensene for TV 2 kan bli av en viss størrelse hvis det ender med gebyr.
Tilsynet skriver at de i så fall legger vekt på antall brudd, hvor store tidsoverskridelsene er, og også seertallene:
«Gebyret skal settes noe høyere enn den økonomiske vinningen ved overtredelsen, jf.
kringkastingslovens forarbeider. Medietilsynets foreløpige vurdering er at et eventuelt gebyr
i denne saken vil bli i størrelsesorden kr 300.000 – 400.000,-», står det i varselet, der TV 2 tilbys anledning til å uttale seg.
TV 2: Ingen økonomisk gevinst
TV 2 erkjenner feil, uttaler organisasjon- og kommunikasjonsdirektør Lene Eltvik Vindfeld i en e-post til Journalisten.
– TV 2 ønsker alltid å følge gjeldende lover og regler, men i dette tilfellet har vi gjort flere feil slik Medietilsynet også påpeker, uttaler Vindfeld.
Hun legger til:
– Disse bruddene har ikke skjedd med overlegg og TV 2 har heller ikke hatt noe økonomisk gevinst på bakgrunn av dette. Vi mener derfor at en advarsel bør være nok. Dette har vi også skrevet i vårt svar til Medietilsynet som ble sendt innen fristen forrige uke.
Nylige artikler
Kildevernet under press i Bergen kommune
TV 2 innrømmer regelbrudd: Risikerer krav på flere hundre tusen kroner
Klassekampen-spaltisten fekk pengekrav etter å ha delt eiga sak
Når ulempen ikke lenger er en ulempe, er det ingen ulempe at Medietilsynet har funnet en ny
Publiserer lønna til egne journalister: – Bare rett og rimelig
Mest leste artikler
Steinar Suvatne tilgir NRK-venn etter podkastglipp
Klassekampen-spaltisten fekk pengekrav etter å ha delt eiga sak
– Danby holder oss grundig orientert
TV 2 innrømmer regelbrudd: Risikerer krav på flere hundre tusen kroner
Ni har tatt sluttpakke i Nettavisen