Alf Hildrum, konsernsjef i TV2. Foto:Kathrine Geard

TV 2 tjente mindre

Satte omsetningsrekord, men investerte på nett og mobil. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag rapporte det danske mediekonsernet Egmont både sitt best driftsresultat på den høyeste omsetningen noensinne. Resultatet før skatt endte på 780 millioner norske kroner av en omsetning på 12,6 milliarder kroner. 

Med i tallene er TV 2. Egmont rapporterer omsetningen til 3,47 milliarder kroner, noe som er den beste omsetning noen gang. Men TV-kanalen leverte et noe svakere resultat. Før finansposter endte denne i fjor på 259 millioner kroner mot 271 millioner kroner året før.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy skyldes det svekkede resultatet, sammenlignet med fjoråret en rekke investeringer i digitale plattformer, som nye nettsider og mobil.

I tillegg gikk TV 2 inn i et joint venture med Aller Media om Publish Lab, som blant annet står bak publiseringsverktøyet Labrador som blant annet Dagbladet, Nationen, og fra desember, TV 2, bruker. 

– Det har vært nødvendige investeringer. Vi har gjort investeringer i bedrifter vi mener kommer til å lykkes godt, og i produktutvikling, som nytt nettsted og mobil. Vi ser at mobil har en fantastisk vekst, og tror på videre sterk vekst på mobil. Denne veksten er vi nå godt skodd for å bli med på, sier Indrøy.

– Med de store endringene som skjer i medieatferden, må vi bruke penger på utvikling. Det vil vi få godt betalt for i årene fremover, sier TV 2-toppsjef Alf Hildrum i en egen pressemelding fra TV 2.

Egmont ble eneeier i TV 2 fra februar 2012 etter at A-pressens eiere Telenor og LO bestemte seg for å selge seg ut etter kjøpet av avisvirksomheten Edda Media.

Investeringer

Ifølge TV 2 endte driftsresultatet i fjor på 306 millioner kroner. Dette tallet omfatter Mediehuset TV 2, og inkluderer datterselskaper som produksjonsselskapet OB Team og nettstedet Broom.no. Driftsresultatet er ifølge meldingen det fjerde beste på kanalens 22 år.

– Veksten er på 32 millioner fra fjoråret, noe som tilsvarer en økning på 1 prosent. Med synkende tv-seing i befolkningen og noe lavere markedsandeler på flere TV 2-kanaler, har ikke reklameinntektene vist tilsvarende vekst som tidligere år, heter det i pressemeldingen.

– Samler seere

TV 2-toppsjef Alf Hildrum sier TV 2 opprettholder posisjonen og evnen til å samle mange seere på samme tid.

– Det er svært viktig for annonsørene. Når det gjelder store begivenheter, nyheter, underholdning og sport, befester vi vår sterke posisjon. Vi ser også en vekst i TV 2 Nyhetskanalen, til tross for økt konkurranse på nyheter på ulike plattformer, sier Hildrum, ifølge meldingen.

140.000 Sumo-abonnenter

TV 2 rapporterer også suksess med strømmetjenesten Sumo, som i fjor hadde en vekst på 40 prosent. Kanalen har tidligere vært tilbakeholdne med å dele brukertall på tjenesten, men forteller nå at den i fjor oppnådde 140.000 abonnenter.

Kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy understreker at det her er snakk om cirka-tall fra utgangen av fjoråret. Det nye året begynte med det han omtaler som et eventyrlig innsalg av nye abonnenter til Sumo som følge av vinterlekene i Sotsji.

– Tallet er høyere i dag, sier Indrøy.

Gratisperioden for alle nyregistrerte i forbindelse med OL er ikke helt over ennå, men en oppsummering vil skje i løpet av et par uker. Da vil TV 2 kunne se hvor mange som blir med videre som betalende kunder, den såkalte konverteringsraten.

På strømmemarkedet kjemper TV 2 med aktører som Netflix, HBO og Viasat. Kundevolumet i et land på Norges størrelse er anselig, og i TV 2 ser man tilbake på motstanden fra folk i mediebransjen da Sumo først krevde registrering og senere betaling.

– Det kom en del spydige kommentar på hele Sumo-satsingen da vi lanserte.

Indrøy erkjenner at TV 2 nok skulle brukt mer tid og ressurser på å markedsføre produktet tidligere. Nå skal strategien stakes opp. Det betyr at TV 2 trolig vil finne seg innholdspartnere i kampen mot særlig Netflix. Her er det ikke unaturlig å se mot for eksempel SBS Discovery som eier blant annet TVNorge. Indrøy vil ikke kommentere dette.

Overkapasitet under OL

Om inngangen til året sier Indrøy at det under OL var overkapasitet i varelageret. Det betyr at TV 2 hadde flere seere enn det hadde solgt annonser for. Indrøy sier likevel at selskapet solgte mer enn det var budsjettert for. At ikke hele varelageret ble vekslet inn i klingende mynt, skyldes at TV 2 rett og slett hadde veldig høye tall.

- Vi har hatt en god start på året i TV 2. Selvfølgelig er det et usikkert marked vi opererer i, og det er vanskelig å vurdere hvordan de nærmeste månedene vil bli seendes ut. Men vi tror vi fortsatt på en langsiktig vekst i tv-reklamemarkedet.

Mandag kom tall som viser at mediebyråene har kjøpt mindre reklame på TV. Omsetningen var per februar ned 5,9 prosent til 547,9 millioner kroner sammenlignet med i år. 

Powered by Labrador CMS