Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen.

ANNONSEOMSETNING:

Måling: Veksten i reklamemarkedet avtar

Tydelig tilbakegang i juli.

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser at reklamemarkedet, etter årets første syv måneder, vokser med 4,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, melder foreningen i en pressemelding.

Men etter en sterk inngang på året har den månedlige veksten avtatt. I juli isolert går markedet tilbake hele 15,4 prosent sammenlignet med juli i 2021.

– Hittil i år er det omsatt reklame via mediebyråene for drøye 5,4 milliarder. Det er en vekst på 234 millioner mot samme periode i fjor. Sommeren er lavsesong i reklamemarkedet, men det ser ut til at mediemarkedet går inn i en periode med noe lavere omsetning, og at høsten kan bli tregere enn våren, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen, i meldingen.

Digitale medier står totalt for 42,8 prosent av omsetningen som går via mediebyråene, en vekst på 2 prosent mot samme periode i fjor.

TV har en tilbakegang i juli på 36,3 prosent, og det ble dermed omsatt for 57,7 millioner mindre mot samme måned i fjor. Samlet for året har TV en marginal vekst på 0,4 prosent og omsetter totalt for kr. 1.843.540. TV-andelen står kun for 33,9 prosent av den totale omsetningen via mediebyråene hittil i år.

Mediebyråforeningens daglige leder mener vi går en spennende høst i møte.

– De kommende månedene er tradisjonelt sterke reklamemåneder, men vi aner skyer i horisonten. Økt rentenivå, inflasjon og energipriser treffer både den private husholdningen og næringslivet, og kan dermed også påvirke annonsørenes markedsbudsjetter de kommende månedene, avslutter Kristin Brimi.

Powered by Labrador CMS