Avventende til DNs D2
De aller første reaksjonene på DNs nye livsstilsmagasin er forsiktige.
– Jeg har bare bladd og lest litt i det, sier KKs sjefredaktør Bente E. Engesland. Hun er forsiktig med å uttale seg om første utgave av et nytt magasin og regner med at det kommer til å utvikle seg når redaksjonen får satt seg. Noen reaksjoner vil Engesland likevel dele:
Ikke skremt
– Det er et ganske smalt magasin med utpreget luksuriøs profil. Jeg oppfatter ikke D2 som spesielt feminint og slik sett ikke noen klar konkurrent på kvinnemarkedet. Det mest interessante blir hvor bredt magasinet kan nå i DNs eget segment.
Engeslands førsteinntrykk er at D2 har latt seg inspirere sterkt av utenlandske magasiner i det såkalte upmarket, særlig av Financial Times’ How to spend it. Dermed ser hun ikke nyskapningen som noen sterk konkurrent til ukeblader som KK, men som en utfordrer for magasiner i øvre sjikt av design- og interiørmarkedet.
Lekkert
Redaksjonell designer i Millimeterpress, Jon Tore Modell, sier han synes bladet ser lekkert ut.
– Det er et annerledes format enn de tradisjonelle magasin-formatene, og det er fint. De skal også ha skryt for bildebruken. De satser på ordentlige fotografer og gode bilder, sier Modell.
Han er imidlertid litt overrasket over innholdet.
– Det er veldig internasjonalt og mer livsstil – og motepreget enn jeg ventet. Jeg trodde det ville bli litt mer likt DN magasinet på lørdag. Bladet ser ut som det er laget for at annonsørene skal finne seg til rette, sier Modell, og legger til:
– Etter min smak er dette litt fort å bla gjennom. Det har et litt kjølig og kaldt preg, men det er jo første utgave. Vi får følge med videre.
Millimeterpress har spesialisert seg på design og redaksjonell produktutvikling, og har utført oppdrag for alle de store avis- og tidsskriftforlagene.
Miljøprofil
Arild Hermstad, leder i Fremtiden i våre hender, er intervjuet i D2s oppslagssak «Grønt glitter», som skildrer miljøbevisste milliardærer og deres økobevisste forbruksvaner.
– Det er en god artikkel, sier Hermstad. Selv råder han D2s lesere til å vri forbruket fra varer til tjenester for å spare miljøet.
– Vi får mer og mer penger, 8000 kroner i gjennomsnitt neste år. Da er det bra å bruke mer hos frisøren, ikke på ny påhengsmotor.
Men holder magasinet selv høy miljøstandard? Det trykkes i Polen, fraktes til Dagblad-trykk og er fullt av reklame.
– Jeg synes resten av bladet har mye uinteressant motestoff, svarer Hermstad. Det handler om tradisjonelt forbruk, og jeg er ikke sikker på om bladet bidrar positivt. I FIVH har vi satt foten ned for pengesparing ved trykking i Baltikum.