Konsernsjef i DN Media Group, Trond Sundnes, og sjefredakør og administrerende direktør i Dagens Næringsliv, Janne Johannesen, er ikke fornøyd med fjorårets resultater.

DNs årsresultat falt med nesten 80 prosent: – Langt under vår ambisjon

– I år som i fjor opplever vi at annonsemarkedet er tøft, sier sjefredaktør Janne Johannesen. 

Publisert Sist oppdatert

Dagens Næringsliv leverer et årsresultat for fjoråret på syv millioner kroner. Det er en nedgang på nærmere 80 prosent sammenlignet med 2021, der de leverte et årsresultat på 32 millioner kroner. 

Det kommer frem i en pressemelding. 

– Resultatet er langt under vår ambisjon for DN. Også vi påvirkes av inflasjonen og den økonomiske usikkerheten vi skriver om hver dag. I år som i fjor opplever vi at annonsemarkedet er tøft og at vi må jobbe hardere for hver nye abonnent, sier sjefredaktør og administrerende direktør Janne Johannessen i DN i  pressemeldingen. 

Halvering for konsernet 

Også for konsernet DN Media Group ble fjoråret skuffende, og det samlede driftsresultatet endte på 36,6 millioner kroner sammenlignet med 72,1 millioner kroner i 2021.  

Konsernsjef, Trond Sundnes, sier i pressemeldingen at 2022 ble et krevende år både i markedene og for dem. Annonsemarkedet ble krevende mot slutten av 2022 og i tillegg til et generelt kostnadspress opplevde konsernet et kraftig press på papirøkonomien, ifølge Sundnes.  

– Vi er selvsagt ikke fornøyde med det finansielle resultatet, men er tilfreds med den digitale veksten vår, der heldigitale brukermarkedsinntekter økte med 14 prosent. I 2022 så vi særlig utfordringer i det norske markedet, mens resultatutviklingen var sterkere i de internasjonale titlene, drevet av høy aktivitet innen shipping og energi, sier han ifølge pressemeldingen. 

Som Journalisten omtalte i sommer har også annonseinntektene hittil i år gjort at lønnsomheten i DN Media Group er lavere enn ønsket

Digital vekst

DN-redaktør Johannesen trekker også frem vekst i digitale inntekter som et lyspunkt fra fjoråret, og sier hun er fornøyd med stegene Dagens Næringsliv har tatt redaksjonelt det siste året.  

– Konkurransen er tøff, men vi mener vår posisjon som Norges viktigste næringslivsavis er styrket. Vi har det siste året rekruttert en rekke talenter som gjør oss bedre rustet enn noen gang til å levere hardtslående saker. Å lage engasjerende journalistikk er det viktigste vi gjør i et krevende marked, enten det handler om formuende nordmenn som flykter til Sveits eller metoo-saker i næringslivet, sier Johannessen.

DNs omsetning i 2022 endte på 558,4 millioner kroner, som er ned fra 570 millioner sammenlignet med 2021. Driftsresultatet endte på 5,8 millioner mot 42,1 millioner året før og resultat før skatt på 9,1 millioner kroner  mot 41,2 millioner i 2021. 

Ifølge pressemeldingen er ikke kostnadene i 2022 helt sammenlignbare med 2021, på grunn av omorganiseringen i DN Media Group. Samtidig dro engangsinntekter i 2021 opp resultatet, heter det i meldingen. 

Powered by Labrador CMS