– Du er egoist

Nettbrukere blir mer nådeløse, sier ekspert på medievaner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dagens nettbrukere velger nådeløst bort alt medieinnhold de ikke er på jakt etter, sier nettbruk-guruen Dr. Jakob Nielsen til BBC på bakgrunn av sin årlige undersøkelse av folks nettvaner. Den britiske statskanalen oppsummerer Nielsens funn og utsagn under overskriften »nettbrukere blir mer egoistiske».

Målrettede brukere

I 2004 besøkte omtrent 40 prosent av nettbrukere en hjemmeside for så å gå nedover siden til de fant det de lette etter, mens 60 prosent brukte en dyplenke som tok dem direkte til en underside eller destinasjon innen en side. I 2008, går bare 25 prosent av nettbrukerne via en hjemmeside. De resterende søker opp det de er ute etter via en søkemotor og kommer direkte til mål, sier Nielsen.

Også i Norge tyder ting på at nettbrukerne er blitt mer målrettet.

– Det er nok også blitt flere nettzappere, de som hopper inn og ut av saker. Dette fenomenet er velkjent blant TV-seerne, sier Ole Valaker i Aller internett til Journalisten

Norge intet unntak

– Vi har nettopp undersøkt dette fenomenet på DinSide – tesen var flere engangsbrukerne – men tallene viste snarere økt lojalitet. Gruppen som er innom en gang i måneden er stor, men den er blitt mindre. Jakob Nielsens funn kan godt være riktig, men det varierer nok fra nettsted til nettsted. De som prøver å lure leserne med falske og irriterende lenker, vil tape. Og forklaringen på denne trenden? Jo, som de skriver på BBC – nettstedene er blitt lettere å finne fram på. Folk er også blitt flinkere til å bruke internett, særlig til å søke, utdyper han.

– Folk vet de hva de vil og hvordan oppnå det. Dette gjør brukerne veldig motstandsdyktige i forhold til innhold nyhetsstedene promoterer eller gjerne vil ha leserne til å besøke. Nettbrukere har alltid vært hensynsløse, og nå er de blitt enda mer hensynsløse. Folk vil at siden skal komme til poenget, de har veldig liten tålmodighet, sa Nielsen på en konferanse i London denne helgen som BBC har basert sin artikkel på.

Som er koldtbord

Her hjemme fungerer portaler som Sol og Startsiden som koldtbord, mener Valaker:

– Folk plukker bare det de vil ha og forsvinner igjen. De har ikke tid til å sitte å nyte maten, sier han, og legger til at det er klart det finnes forskjellige typer nettbrukere:

– Du har inn-og-ut-brukerne – typisk de som går til en startside på jakt etter noe bestemt og så rett ut når de er ferdig – og de som leser ti saker når de først er inne på en side. WAP har også økt også ‘zappetendensen’, sier Valaker.

Velger bort reklame

Nielsen fremhevet at dagens nettbrukere også lett blir frustrerte over alle ekstrafunksjoner som gjør nettsiden tyngre å laste og som forstyrrer nettsurfingen.

For en tid siden skrev den svenske mediebloggeren Vassa eggen (aka Olle Lidbom) om hvordan han har sett seg lei på hvor lang tid det tar å laste Svenska Dagbladets nettsider og hadde byttet til siden deres for nyheter til mobiltelefon. Sofistikerte nettbrukere bruker også funksjonaliteter i nettleseren Firefox eller andre tjenester for å blokkere reklamen nettstedene gjerne lever av.

Powered by Labrador CMS