VGs Natalie Remøe Hansen, Ida Thune Øritsland og Tor-Erling Thømt Ruud på plass i podkaststudioet
Arkivfoto: Morgane Fauconnier
Norsk mediebarometer
Én podkastplattform dominerer
Her lytter vi mest på podkaster.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Norsk mediebarometer, som la fram oppdaterte tall i går, viser at 16 prosent av befolkningen lytter til podkaster i løpet av en gjennomsnittsdag.
Og det er én podkastplattform som dominerer: 48 prosent lytter til podkaster via Spotify. NRK Radio inntar andreplassen, med 31 prosent, etterfulgt av Schibsted-løsningen Podme, som må nøye seg med 14 prosent.
Bak Norsk mediebarometer står Statistisk sentralbyrå (SSB).
«75 prosent av unge voksne mellom 16 og 24 år som lytter til podkast er også betalende lyttere, en økning på åtte prosentpoeng fra 2022», skriver SSB.
At tallet er såpass høyt skyldes at mange i denne aldersgruppen betaler for nettopp Spotify, som de benytter til å høre både musikk og podkaster.
Nylige artikler
NRK satt på nyheten om Mette-Marits helse i én uke
Dagbladet endrer forsiden
Julefilmer for journalister: Lei av nisser, marsipan og forutsigbare romanser?
Blir du medieprofeten for året 2026?
KI-bonanza: Dette er tabbene vi husker
Mest leste artikler
NRK satt på nyheten om Mette-Marits helse i én uke
Julebord i London og bonuser til alle ansatte
Dagbladet endrer forsiden
Redaktøren vurderer å betale NTB-krav for politiker: – Får heller se på hvor mye jeg skal bruke på NTB-abonnement
Tusenvis av skjermdumper: – Aldri fått et eneste krav