Hans Inge Ringodd er misfornøyd med forsikringen.

Strandet i Aten, får småpenger

– Jeg trodde jeg hadde en god reiseforsikring, sier Haugesunds Avis-journalist Hans Inge Ringodd.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det han får dekket av reiseforsikringen, som han har tegnet gjennom journalistlagets forsikringsavtale, holder ikke til å dekke hotellet engang.

– Det jeg har fått opplyst, er at jeg kun får dekket 500 kroner per dag i inntil fire dager, altså maksimalt 2.000 kroner. Det skal dekke mat, overnatting og andre utgifter. Bare hotellet her koster rundt 1.000 kroner natta, så det sier seg selv at det regnestykket ikke går opp, sier Ringodd.

Vil si opp forsikringen

Han sier noe av det første han vil gjøre når han kommer hjem, er å si opp denne forsikringen og skaffe seg reiseforsikring gjennom et annet selskap.

– Andre jeg har snakket med på flyplassen her er forsikret gjennom Europeiske og får 1.500 kroner per dag og maksimalt 20.000 kroner. Med andre ord det tidobbelte av hva min forsikring tilbyr, sier Ringodd.

Han skulle egentlig reist hjem på søndag men fikk fortalt at den første mulige returen var på fredag. Nå er det mulig han kommer seg hjem før, ettersom enkelte fly nå har begynt å gå.

– Hotellet er bestilt til fredag, så det er utgifter jeg uansett får.

Bekrefter maksimalbeløpet

Ved NJs forsikringskontor får Journalisten bekreftet at Ringodd ikke kan vente å få dekket mer enn 2.000 kroner.

– Det stemmer. Det er maksimalt fire dager à 500 kroner. Det står opplyst i avtalen fra Gouda som ligger ute på NJs sider, heter det fra kontoret.

På side 31 i avtaleteksten, punkt 10.2 «Flyforsinkelse», står det ganske riktig:

«Når et rutefly/charterfly er forsinket mer enn åtte timer… erstatter Gouda 500 kroner pr. påbegynt døgn, maks. kroner 2.000 per person».

Powered by Labrador CMS