Et fransk nyhetsanker skal ha brutt faktasjekkregler, blant annet i innslag om Qatar. Her fra Qatars hovedstad Doha.
Et fransk nyhetsanker skal ha brutt faktasjekkregler, blant annet i innslag om Qatar. Her fra Qatars hovedstad Doha.

Fransk TV-kanal sparker ansatt etter anklager om desinformasjon

Skal ha brutt reglene om faktasjekk flere ganger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nyhetsoppleseren Rachid M'Barki mister jobben i Frankrikes største nyhetskanal BFMTV, etter at han skal ha brutt reglene om faktasjekk flere ganger.

Nyhetsbyrået AFP skriver dette basert på en intern melding de har fått tilgang til.

Innslagene der reglene ble brutt, dreide seg om en rekke sensitive temaer: russiske oligarker, Qatar og Vest-Sahara. Blant annet skal det være koblinger til den israelske gruppa «Team Jorge», som angivelig jobber med å påvirke valg med hacking og falske kontoer i sosiale medier. Gruppa ble avslørt av et internasjonalt nettverk av gravejournalister tidligere i februar.

Ifølge nettverket har «Team Jorge» påvirket flere enn 30 valg verden over på oppdrag fra ulike klienter. De skal, ifølge journalistene, ha plantet et innslag på BFMTV om hvordan sanksjoner mot Russland virket inn på yachtindustrien i Monaco.

Tidligere i februar innrømmet M'Barki at han hadde brukt informasjon som ikke hadde blitt kontrollert på vanlig måte.

– Jeg utelukker ingenting. Jeg ble kanskje lurt, selv om jeg ikke synes det er tilfelle, sa han til Politico i begynnelsen av måneden.

Powered by Labrador CMS